Eldre og el-sykkel.

Etter som årene går er det mange som gir seg med sykling. Jeg husker at det for noen år siden ble det publisert en undersøkelse som fortalte oss at bare 20 % av 70 åringene som tidligere hatt likt å sykle fortsatt gjorde det. Det samme gjaldt også skigåing.Det er synd. Sykling er moro, vi utvider aksjonsradiusen vår og det er fin mosjon. Selv om beina er dårligere, kan sykling være greit. Mange av oss merker at balansen ikke er så god som tidligere, men sykkel med lav ramme gjør syklingen tryggere. Rett og slette “dame ramme” også for mannfolka.

For mange av oss var el sykkelen et flott tilbud da den kom for noen år siden. Aftenposten forteller i dag om en undersøkelse som viser at eldre utsettes for de fleste ulykkene og noen av disse kan ha dødelig utgang.

Hva så?. Vi skal være klar over at disse syklene kan være opptil 20 kg tunge og med motorkraften i gang kan det gå ganske fort unna. Kanskje vi trenger litt opplæring? Hvertfall øvelse i det små før vi begir oss ut i trafikken. Mange tenker på motorkraft og hvor lenge batteriene varer men jeg tror det viktigste er kvaliteten på bremsene. Kjøp ikke den billigste og prøvekjør!

Jeg møtte i våres en 86 åring på el sykkel i Marka. Hun strålte over  igjen å kunne oppleve dette som tidligere hadde vært så viktig i livet!

God tur.     

2 kommentarer
    1. Hei igjen
      Jeg sitter og leser de gamle blogginnleggene deres, og kommenterer litt underveis.
      Vi kjøpte 2 elsykler for et par år siden, og jeg har ikke angret. Vi bor 5 km fra byen, laaaang bakke, som kan være et slit på hjemoverveien. Nå tar jeg sykkelen, triller mer eller mindre til byen, og tråkker, med elhjelp hjem igjen. God samvittighet for meg selv, og ikke minst for miljøet, deilig følelse det også. . Min bedre halvdel, som akkurat rundet 75, er også kjempefornøyd med sin sykkel. Aldri i verden om han hadde kommet seg på en sykkel uten den ekstra kraften. Nå får han trent både kondisjon og balanse, samtidig som vi får fine opplevelser sammen.
      Elsykkel, ja takk🚴‍♀️🚴🏻‍♂️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg