Flere juleforberedelser

Jeg har alltid vært glad i å lese og jeg ble tidlig lært opp til (av mor) hvilke bøker jeg burde lese. Frøken Detektiv var ikke innafor, heller ikke Theresa Charles og Romantikk, men selvfølgelig elsket jeg å lese akkurat det som var litt utafor. Men jeg lærte meg å sette pris på det meste som var godkjent også. I dag tror jeg nok det viktigste er at barna leser, ikke nødvendigvis hva de leser (med visse forbehold). Selvfølgelig er jeg miljøskadet, men jeg er altså veldig opptatt av at barnebarna skal lese (barna våre som ikke er vokst opp med alt på nett gjør det heldigvis). Derfor får barn, svigerbarn og barnebarn en bok hver til jul. Det brukes en god del tid på å forske på hva de liker å lese – det går mye i fantacy og annen spenning og det er selvfølgelig helt greit. Noen av barnebarna er lesehester og konsumerer bøker i en slik fart at det er vanskelig å holde dem med litteratur. Andre foretrekker nettet og det som da bekymrer meg litt er at de lærer seg ikke å lese en lengre tekst i sammenheng, bare korte kommentarer og overskrifter.

Det er en glede å bruke førjulstiden til å tenke ut hvilke bøker som kan passe til hvem og å prøve og finne noe som kunne falle i smak også hos de ikke-lesende. Jeg er ikke i havn enda, men godt på vei – bokpakke er avsendt med Thor-Øistein til Tromsø og i tillegg er en avlevert hos dem som feirer jul på Mauritius. De neste dagene skal brukes til å pakke de resterende pent inn og håpe at valgene jeg har gjort vil falle i smak.

Er det slik at tiden vi lever i er i ferd med å utrydde det trykte ordet og overlate all kommunikasjon til  nettet og sosiale medier? Jeg håper ikke det og skal i alle fall gjøre det jeg kan for at boken og avisen til å bla i overlever i vår familie. Selv synes jeg at et lesebrett er fantastisk til å ha med på reise – det tar ingen plass og kan inneholde hvor mange bøker som helst. Men når jeg sitter hjemme i stuen eller legger meg om kvelden er det godt med en bok å holde i og bla i. Dessuten har jeg forskningsbelegg for å mene at bruk av skjerm (PC, nettbrett, telefon) før leggetid fører til dårlig søvnkvalitet. Vi vet at mange unge i dag sliter med søvnen og er trette og uopplagte – en medisin kunne være å legge bort telefon/nettbrett og ta med en bok til køys.

Hilsen Ragnhild som fortsatt er veldig “julete”.

4 kommentarer
    1. Bøker er en rik skatt å gi! Jeg er og var veldig glad i å lese. Min mann var likedan. Vi slukte alt vi kom over. Han hadde tilgang til Deichmanske bibliotek. Jeg hadde sommerjobb i en bokhandel, og snek meg bak hyllene og leste når det ikke var kunder i butikken! Koselig bilde fra stuen hvor du pakker inn og setter på merkelapp. Jeg har nettopp sendt de siste pakkene i posten. Min sønn var hjelpsom og kjørte meg, og han bar varene mine helt inn og fylte skap og hyller. Så foret han fuglene på brettet. Ha en velsignet Jul og et Fredelig og Godt Nytt år!

    2. Ja, er det ikke fantastisk når vi ser barnebarna lese bøker, og liker det. Alt for mange er opptatt av telefon og nettbrett.
      Vi har alltid sittet sammen med barna, og barnebarna og lest bøker sammen. Det er også koselige stunder med nærhet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg