Stormvær og innetrening.

Hva gjør vi når det stormer?

3 dager i Tromsø på familiebesøk er en hyggelig tradisjon før jul. Mye innehygge, turer med hunden og skiturer. De første 2 dagene var det gammeldags julevær (?) med noen kuldegrader og rikelig med snø. Noen tror kanskje at vintermørket nordpå betyr svarte natta døgnet rundt. Slik er det ikke. Det var klarvær og lyst nok til skitur uten ekstra lys. Vi gikk halvannen time i Tromsdalen og kunne godt vært ute 3 timer. Herlig! Men idag mildvær, stormvær, regn og holke. Barnebarnet Ulrik, som idag er 20 år er resepsjonsmann på SATS (Langnes). Han foreslo en time trening der. Han vet at morfar liker å bevege seg hver dag.

Sirkel trening for seniorer.

Dette imponerte meg selv om jeg har fulgt SATS i alle år fra den spede begynnelse for 25-30 år siden. Store flotte lokaler med svære glassflater ut mot havet. Ca 4500 medlemmer uten at det ser fullt ut. Vi var vel 40 seniorer, 40 år til litt over 80 år, i et romslig rom. Det var sirkel-styrketrening med 6 stasjoner. Flott musikk og inspirerende Bittan som instruktør. Som overalt ellers, er kvinner i flertall, men 10-15 mannfolk var det. Gruppen har 3 forskjellige gruppetreningstimer i uken og de er alle fulle. De var spreke, men jeg greide meg brukbart. Det krevde sin mann og 60 minutter var nok!

Og så var det juleavslutning  

Folk er gjestfrie nordpå og ettersom dette var siste treningsdag før jul, hadde gruppa tatt med ting til den flotteste julebuffet. Det virket som en selvfølge at jeg skulle være med. Slik ble det. Jeg var kanskje den eneste søringen, og kom også i prat med en dansk Tromsø-væring som hadde funnet det helt naturlig å bli her i 30-40 år. Det er ikke alle dansker som går Vasa-loppet.

Rimer dette med min fremsnakking av utetrening?

Er det mulig, trener jeg ute i skog og mark, dvs. , det blir mye gåing. Det er en smakssak om det kalles trening eller ikke. Styrketrening må til. Som oftest morgentrening i heimen. Jeg har trent mye  grupper tidligere, men så nå hvor hyggelig og effektivt dette kan bli med en flott instruktør som Bittan. Selv om det ikke er storservering vanligvis, avslutter gruppa ellers med en kaffetår i kafeen. Den sosiale biten skal ikke undervurderes!

Hilsen Thor-Øistein som takker for seg

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg