Er det skammelig å bli gammel?

Hvor går vi?

I går postet jeg et innlegg om sykehjemsmedisin, i dag leser jeg i Aftenpostenhttps://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/G1Qyvm/Alderen-jobber-sa-stille_-sa-stille—Gerd-Ostmoe et leserinnlegg av Gerd Østmoe, 83 år gammel hvor nettopp behovene for en forutsigbar fremtid er hovedpoenget. Debattanten fremhever hvor usynliggjort vi kan bli som gamle og hvor vanskelig det er å bli puttet inn i båsen “gammel, ubrukelig og kostbar”. 

Hvor er det blitt av aldershjemmene?                                                                                                                                             Etter at (de unge) politikerne bestemte at vi gamle skal bo hjemme og få den hjelpen vi trenger i hjemmet, er det bare de aller sykeste som får plass på sykehjem. Resultatet er at rundt 80 % av sykehjemsbeboerne er demente og de resterende har så alvorlige fysiske og psykiske plager at de er avhengig av døgnkontinuerlig pleie. Hva da med enslige eldre som er rimelig oppegående, men trenger en god del hjelp og tilsyn? De skal altså klare seg med hjemmehjelp/hjemmesykepleier som er innom noen minutter 1 – flere ganger om dagen når de egentlig ønsker seg en trygg tilværelse med god hjelp og pleie og kanskje noen likesinnede å prate meg i stedet for å bli plassert foran TVen. 83-årige Gerd Østmoe så tidligere for seg en alderdom i et hyggelig hjem med blondegardiner og geranier i vinduet, hvor hun fremfor alt kunne føle trygghet, men slike hjem finnes ikke lenger og det er en villet politikk. 

Hvem har svarene?                                                                                                                                                                           Mange eldre føler en usikkerhet ved ikke å vite hvordan de skal klare seg hvis de blir hjelpetrengende. Gerd Østmoe skriver at hun har prøvd å få svar på hva som vil skje hvis hun blir syk og sengeliggende, men ingen i hennes kommune kan gi noe godt svar. I Oslo vet vi at eldre med behov for sykehjemsplass kan bli flyttet rundt fra midlertidige plasser til fast plass, men ikke nødvendigvis i nærheten av de kjente omgivelsene.

Er vi eldre bare en byrde?                                                                                                                                                           Det var leit å lese Aftenposteninnlegget som viser hvordan noen eldre føler at de egentlig bare er til bry. Og ikke bare er vi til bry, vi koster også samfunnet en god del i form av pensjoner og helsetjenester. Jeg er nok heldig som ikke føler det slik, jeg kjenner det som jeg med mine 76 år fortsatt har noe å bidra med på forskjellig vis. Men hvordan vil jeg føle det når/hvis jeg blir 83 år? Selv jeg med min gode helse kan bli syk og pleietrengende, hva da? Heldigvis har jeg god grunn til å se litt lysere på det med venner og bekjente som har rundet 80 i meget god stil. Men at noen føler som Gerd Østmoe er det all mulig grunn til å ta på alvor. Både politikere og helsevesenet må begynne å tenke nytt – det hjelper ikke bare å klage over den fryktete eldrebølgen. Vi må gjøre noe aktivt, kanskje gjeninnføre eldrehjem eller oppgradere sykehjemmene til å være virkelige hjem for eldre som trenger hjelp og pleie. Pernille Bruusgaard https://www.facebook.com/sykehjemsoverlegen/har startet et viktig arbeid, hvem tar stafettpinnen?

Hilsen Ragnhild som er litt optimist, men er redd at makta rår

 

1 kommentar
    1. Jeg deler din optimisme og synes jeg har mye å bidra med fortsatt. Min mor ble 87 år og bodde i lettstelt rekkehus de siste 7 årene av sitt liv. Hun hadde en hjemmehjelp som gjorde alt mor bestemte. De bakte sammen og hadde klesvask og stryking sammen,men da hjemmehjelpen nådde aldersgrensen og sluttet ble mor mer usikker, Men hun stelte blomster og hadde et hyggelig og gjestfritt hjem helt til hun sovnet inn. Ta en dag om gangen! Klem fra meg..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg