En fin dag for morfar!

Alle dager blir ikke like spennende og slik bør det vel være. Jeg har nå lyst til å fortelle om noe av det jeg føler er finest. Vi har vært på fjellet på før-påskeferie og igår var det slikt vær man bare drømmer om. Sol, ikke vind, masse snø og passe kaldt. Vi var sammen med yngste barnebarn, Hedda snart 10 år og mammaen hennes. Etter lang frokost var det ut på ski. Hedda hadde ikke lyst på en av de lange skiturene. Hun hadde lyst til å drive skøyte-trening med morfar og så fikk vi se hva det ble til etter hvert. Først ble det oppover bakke-skøyting og etterhvert lange fine sletter. Det ble selvsagt til at hun kunne fortelle meg om finessene ved “enkel- og dobbel-dans og padling”. Jeg hadde såpass kunnskap i dette feltet at jeg ble en brukbar observatør og samtalepartner, men å vise hvorledes osv, var fullstendig utenfor hva jeg kan nå.  Etter en times tid, hadde den unge damen nye utfordringer på lager. Kan vi bygge hoppbakke? For 75 år siden lagde far den første bakken til meg og senere har det blitt noen, men egentlig flere år siden siste byggverk.Nedenfor hytta har vi en bratt skråning. Masse snø gjorde det nødvendig med beintråkket over- og unna-renne. Etter en times innsats satte hun utfor fullstendig uten frykt. Hun var fornøyd med 4 meter, kfr Hedda i svevet..

Kanskje jeg kan begynne med kombinert?

Hedda løper, spiller fotball, går langrenn og spiller hockey på et guttelag. Her er det ikke snakk om tidlig spesialisering men å ha det moro sammen med andre. La det forbli slik lenge. Egentlig er det ikke mange jenter som blir seriøse idrettsutøvere etter 15-16 år. Men inntil da ha de hatt en flott periode med lek, utfordringer og sosial tilpassing, og de har blitt glade i å bevege seg. Det er nesten rart at kombinert (langrenn og hopp) ikke har vært aktuelt for jenter før nå i 2018, men slik har det blitt, endelig. Vi får se!

Så en liten historie om en 20 åring som får det til.

Jeg er heldig og kjenner en ung mann som heter Jarl Magnus gjennom flere år. 11 år gml hoppet han allerede i store bakker samtidig som han var god på langrennski. Denne sesongen har han blitt en av de aller beste. Systematisk og reflektert ung mann. Jeg hadde en nærmest barnlig glede av å se han bli nr 2 i siste World Cup-renn i kombinert på TV etter at Hedda og jeg var ferdige ute!

Hilsen Thor-Øistein som på alle måter har hatt en fin dag.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg