Livene våre er forskjellige.

Enda en gang med motorsaga.

Forrige dagen ble det et par timer med motorsaga. Min snart 10 år gamle Jonsred virker tyngre for hvert år, men det er bare “blåbær” i forhold til Jobu saga på 20 kg for 40-50 år siden. Jeg ordnet med et par vindfall og noen stokker som hadde overvintret. Kubbene ble 25-30 cm lange og var klare for kløving med øks. Det slo meg etterhvert at pausene har blitt litt lengre for hvert år og selv om jeg er rimelig sterk, ble jeg også noe mer sliten enn ifjor, tror jeg. Jeg koste meg og tankene fløy. Bevare meg vel, så heldig jeg er. Fremdeles istand til å rusle rundt i ulendt terreng, litt mer ustø, men fremdeles i stand til å stå på bena. Håpet er selvsagt at det blir slik de neste årene også.

Ingen ting er en selvfølge.

En venn av meg fortalte forleden om en felles bekjent hvor livet hadde blitt temmelig annerledes. Han er i slutten av 70-årene og fikk for vel ett år siden diagnostisert lungekreft. Vi vet at lungekreft og mange år med røyking henger sammen. Naturlig nok syntes han det svært urimelig at han skulle rammes. Han hadde aldri røkt, han hadde vært fysisk aktiv hele livet og hadde idet hele tatt levd det vi kaller ett sunt liv. Men det er faktisk ca 15 prosent av lungekreft-rammete som aldri har røkt. Vi vet idag at flaks og hell er den viktigste enkelt-faktor når det dreier som helse og livslengde. Denne karen ligger nå på det siste med alt vonde det innebærer.

En eventyrlig historie om Dagny fra Skåne.

Idag tidlig kl 0700 ble jeg på NRK- TV kjent med Dagny 103 år gammel fra Kristianstad i Skåne. Hun hadde de siste årene hatt siden egen blogg. Hun var selvlært på PC-en og syntes hun greide det bra. Hun hadde opptil 20 000 følgere  og brukte ett par timer hver ettermiddag og kveld på dette. I forbindelse med kåringen av ukens navn på TV (vant selvsagt) ble hun spurt om hvorfor hun holdt på med bloggen sin. Svaret var kort og greit, “det er moro og gøy”. Hele samtalen med henne, bare preg av dette. Hun var fortsatt fysisk og mentalt sprek og kunne ta de flest utfordringer. Jeg har aldri i mitt liv truffet en så sprek 100-åring pluss!!

Så en historie som også forteller oss alle litt om livet.

Jeg snakket forleden med 75 åring som for noen år siden hadde fått sykdommen Parkinson. Den fører med seg forskjellige utfordringer for den som er rammet. Det kan bl.a  være muskelstivhet og skjelvetendens. Min venn hadde spilt golf i mange år. Etter hvert ble baksvingen kortere og han slo kortere og ofte også skjevere. Etterhvert ble han klar over at lista måtte legges lavere. Han prøvde å løse det tekniske på en enklere måte og han hadde fine og gode dager på banen. La det bli der, vi gleder oss vi det vi fikser og ergrer oss ikke over det som ble borte.

Til slutt, disse korte historiene  viser hvor forskjellige utfordringene kan bli for oss.

Hilsen Thor-Øistein som har en god dag. Men obs. Verneutstyret på bildet er ikke komplett, men jeg har det !!

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg