Gamle mennesker kan også lære

Vi har vært på vårmøte i Eldre Legers Forening eller som vår leder så treffende kaller det Erfarene legers forening. Tre dager fyllt med ny kunnskap og oppdatering av gammel kunnskap. Alt fra hjerneforskningen som Thor-Øistein har skrevet om, til kirurgi i krigssoner, bruk av tvang i psykiatrien, utviklingen av ultralyd i fostermedisin og enda mye mer. En lydhør forsamling av leger fra ca 70 år og oppover, som stilte relevante spørsmål og var enige om at dette var spennende å være med på.

Evnen til å lære forandrer seg

Det er gjort forskning på eldre menneskers evne til å lære og det ser ut til at lære kan vi, men vi trenger mer tid enn unge mennesker. Samtidig kan vi nyttiggjøre oss mange års erfaring som kan kompensere noe for at klisterhjernen ikke lenger er det den var. Selv var jeg med på et prosjekt i regi av psykologisk institutt for noen år siden. Der oppdaget jeg at jeg kunne lære meg lange rekker med ord, startet med 20 og avsluttet med 90, ved trening. Ved starten var jeg ganske sikker på at jeg ikke ville kunne klare å lære meg 90 ord utenat, men det kunne jeg altså ved hjelp av en snedig teknikk. Samme prosjekt har også vist at hjernen vår er plastisk og derved kan utnyttes mye bedre enn vi tror og at vi gamle lærte som de unge, men mye langsommere.

Noe er vanskeligere enn annet

Vi i 70-80. årene er ikke vokst opp med data – selv våre barn er ikke det mens barnebarna håndterer nettbrett og smarttelefoner med den største selvfølgelighet. Nylig skiftet jeg mobiloperatør ut fra den tanken at monopol på en tjeneste er ikke bra og kanskje jeg kunne spare noen kroner. Et slikt skifte er ikke for pingler og slett ikke for 76-åringer. Det krevde mot og stayerevne og tålmodighet. I forbindelse med skiftet har jeg hatt nærmest daglige samtaler med diverse kundebehandlere både i det gamle og det nye selskapet. Og det skal de ha, selv om jeg tror de sukket litt innvendig over denne gamle damen som spurte og grov, så var det ikke tegn til utålmodighet, bare vennlig hjelpsomhet. I tillegg klarte de å geleide meg gjennom disse mystiske nettdataene på en slik måte at jeg til slutt fikk det til. Dere skal vite at det er enormt tilfredsstillende å få det til med litt hjelp og mye tasting og knoting på egen hånd. Mitt budskap er, data er helt ufarlig og veldig nyttig slik at alle burde sørge for å lære seg det mest nødvendige. 

Hilsen Ragnhild, glad bruker av nettet 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg