Fotball hele livet – for alle.

Alle snakker fotball nå om dagen.

Nå har fotball VM i Russland vart en ukes tid. Etter flere uker med forhånds-omtale er det endelig igang. Selv nå i gruppespillet går det nærmest på livet løst. Kollega Ole Didrik Saugstad skrev forleden at det på mange måter er vår tids gladiator kamper. Jeg har bedrevet mange former for fysisk aktivitet selv, men har aldri spilt aktiv fotball. Saugstad skrev også om sin egen “manne-gruppe” som hadde spilt fotball regelmessig i 30 år, og nå er han pensjonert professor i barnemedisin. At han i samme omgang ga uttrykk for glede og entusiasme, var knapt overraskende. Og nå skal jeg spille litt videre på “fotball hele livet”.

Dansk fotball-kultur også utover VM fotballen.

Det er all grunn til å beundre dansk fotball. At landslaget har vår Åge Hareide er greit. For flere år siden traff jeg en gjeng gubber på min egen alder som hadde samlingsstund på en pub. De virket nydusjet, stemningen var høy og høylydt. Jeg kom i snakk med noen av dem og de fortalte at de møttes til fotballtrening/fotballspill et par ganger i uken og det hadde de gjort “bestandig”. Seniorfotballen er en kultur i Danmark, ikke bare for menn men etterhvert også for kvinner. Jeg har også forstått at dette er ganske omfattende. Professor Peter Krustrup har forsket mye på helsekonsekvenser og fysisk aktivitet og ikke minst ved fotball. Jeg skal se litt nærmere på hva han har skrevet.

Men hva er det spesielt med fotballen?

Jeg har mange ganger her skrevet at 2/3 deler av oss er for lite i bevegelse. Skal vi få folk i gang må det helt være sosialt, hyggelig og moro. At en gjeng har spilt aktiv fotball til de er 40 år, så ser det ut til at ganske mange fortsetter videre i livet med dette i Danmark. Det spilles da gjerne på mindre baner og kanskje på det som likner fotballbingene i Norge. Folk som har holdt seg i ro i mange år, er også lett å få med på dette. At det er moro, de føler seg ganske raskt litt sprekere, synes å være en god grunn til at de fortsetter. Peter Krustrup har publisert mye eget arbeide og har også gått gjennom en rekke publikasjoner (ialt 31) i en såkalt metaanalyse.

Hvilke helse-konsekvenser har han funnet?

I ett arbeide ganske nylig publisert, ble en gruppe menn i alderen 65-80 år undersøkt. De hadde spilt fotball 2 ganger i uken i ca 40 år. De ble sammenliknet med såkalte kontrollgrupper. De hadde bedre balanse, de hadde generelt bedre muskelstyrke, de hadde bedre kondisjon, blodtrykk var i snitt mer normalt, fettverdier i blodet var gunstig og insulin ømfintligheten var tilfredsstillende. Forskerne fant at de fleste ting var bedre enn hos de som joget. Det er ellers mye som tyder på at lagsspill som håndball, volleyball, innebandy osv, gir de samme resultater. De danske forskerne ser nå nærmere på seniorfotballens konsekvenser på aldring og kognitive egenskaper. All annen forskning rundt fysisk aktivitet i seniorårene viser at dette er gunstig for oss, så slik blir det vel for de aldrende fotball-entusiaster også.

Men uansett, i sommer vil jeg fortsette å sende noen pasninger til fotballspillende barnebarn. Samtidig fryder jeg meg over fremgangene til Danmark, Sverige og Island.

Hilsen Thor-Øistein

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg