Morfar og barnebarna, det krever sin mann.

Jeg er heldig.

Vi er heldige og har flere barn og barnebarn. Barnebarna er fra 31 til 10 år. De eldste lever selvsagt sine egne liv, men det er stas når vi treffes. Nå har jeg tenkt å fortelle litt om ferielivet med barnebarn  i alderen 10 til 16 år. Men først noen ord om hvordan jeg selv opplevde livet med mine besteforeldre omlag 70 år siden. Besteforeldrene på begge sider var gårdbrukere. Da jeg var liten gutt var de veldig gamle, dvs mellom 70 og 75 år. De var slitne og sa ikke så mye, men de virket veldig snille og trygge. Jeg husker godt at å sitte på fanget til morfar, det var stas. Han luktet litt gammel mann og pipetobakk. Vi kunne også gå en tur i fjøset, stallen eller grisehuset for å se på dyra. Alt var så rolig å stille og det ble ikke sagt så mye. Etterhvert som jeg ble litt eldre, spurte bestemor om hvordan det gikk på skolen og om hva jeg skulle bli når jeg ble stor.

Mange aktiviteter.

Slik denne fantastiske sommeren har blitt her sørpå, blir det mye uteliv. Vi hopper i havet, alle kan svømme og takk og pris for det. I en gammel trebåt ror vi over til en holme og fisker.  Denne uken har det blitt et par torsk og en berggylt. 12 åringen med stanga trenger forløpig bistand til å få fisken av kroken og til å brekke nakken på den. Det skal også læres. Vi prøver å la ungene finne på ting selv. Det kan være trampoline hopping, noen ganger både en og to timer inkludert noen korte pauser hvor alle ligger på trampolinen og små-prater. Denne store Jump-king trampolinen har sansynligvis vært en av våre beste investeringer. Barna blir spreke og de blir naturlig slitne om kvelden, Lettere å få i seng. Fra de har vært 10 år har jeg lært dem å skyte på blink. Først og fremst for at de skal kunne behandle et våpen med den største respekt. Vi kunne selvsagt latt det være for å late som om våpen ikke fantes. Slik er ikke hverdagen, før eller senere vil de bli konfrontert med virkeligheten. Ettersom jeg kan endel om våpen, så har jeg valgt å lære dem om våpen. 12 åringen forbauser meg stadig med sine kunnskaper. Han hadde lest seg opp om pistoler, revolvere,ammunisjon og kalibere.

Måltidene er inngangsporten til spennende samtaler.

Stort sett lever barna opp til besteforeldrenes ønsker om at måltidene skal være i mobilfri sone. Igår ble det norsk politikk. 15 åringen gikk rett på sak. Hva stemte dere på ved siste valg? Å prøve seg på ” det er hemmelig valg eller det er en privatsak” er dårlig måte å komme unna på. Det endte opp med at vi prøvde å forklare forskjellene mellom partiene og barna fulgte opp med mange og gode “hvorfor”. Neste “store” tema kom da jeg satt alene med 15 og 12 åringen. “Tror du det finnes en Gud”. For en vel 80 år gammel mann må jeg bare tilstå at dette emne svært så ofte er i tankene mine, men på sparket å gå inn på det var utfordrende. Jeg tok barna på alvor.og prøvde etter beste evne å gi utrykk for min tvil og tro.

Hilsen Thor-Øistein som har en utfordrende sommerferie

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg