Bøker i varmen.

Leser og hører.

Jeg vil ikke akkurat fremsnakke meg som et lesende menneske, men jeg prøver. Vi får finne frem til intensitet og mengde som lar seg realisere. Svigermor leste minst 2-3 bøker i uka og ifjor sommer leste dattersønn cirka 10 000 sider. Hvor langt han kommer Iår, er ikke godt å si. Ragnhild og jeg leser noe av de samme bøkene, og noe forskjellig. Litt bilkjøring Iår har gjort det naturlig med lydbøker. Gode skuespillere leser og km og mil går unna. De 3 siste bøkene i sommer har satt spor, og nå vil jeg vil fortelle litt om det.

Unni Lindell.

Jeg har lest flere av hennes krimbøker men denne gangen ble det “Måneorkestetet”. Den handler om en gutt som vokser opp i en familie hvor far bare er borte. Kanskje han i det heletatt knapt var der. Mor greier seg dårlig i livet, mens mormor er det faste holdepunktet. I løpet av 50-60 års livsløp skjer mye både på godt og vondt. Gutten bli voksen, han får familie og er en stolt far av barn som lykkes.Historien er fin, men det jeg egentlig sitter igjen med er hvor godt Lindell skriver. Stort ordforråd, utrolig flink med metaforer og bilder, uten at det tar overhånd

Erling Kagge.

Han har gått i isødet alene. Han gått polturer sammen med Børge Ousland og han har vært på toppen av Mount Everest. Han skrevet bok om “Stillhet ” og nå har jeg lest om det å “Gå”. Det er nå slik at når noen formulerer på en flott måte, det du selv er opptatt av, så kjennes det veldig bra. Jeg har sagt og skrevet at “å gå er en undervurdert aktivitet”,  For mange er det nok slik, men når vi går tilbake til kildene, ser vi at det er skrevet mang en “høysang” om gåingen På et spennende vis føres vi gjennom skriftene til filosofer, historikere og etter hvert helseprofeter. Å gå er å føre et ben foran det andre, helst ute i naturen synes vi begge. Så enkelt er det. En time på beine i skauen er nok den beste form for meditasjon vi kan få. At det har noe med den kroppslige helsa å gjøre, er det vel unødvendig å si noe mer om.

Terje Tvedt.

“Det internasjonale gjennombruddet” har i år gitt bakgrunn for program i radio og TV  og et utall av kronikker og avisinnlegg. Utover det at den handler mye om hvordan spesielt Europa vil se ut og fungere etter flyktnngbølger og migrasjon mer eller mindre kontrollert, skal jeg passe meg vel for å være mer enn en spørrende sjel. Han går gjennom historiske kilder og ny forskning på disse feltene. I første anmeldelse i Morgenbladet ble han beskyldt for å være rasistisk og for å selektere sine kilder. Etterhvert har feks. Grethe Brochmann sagt at det er en interessant og nyttig bok for diskusjon. Slik har vel de fleste leserne tolket den. Etter lesingen av Tvedt er jeg mer spørrende enn faktabastant, og jeg håper at jeg i høstens diskusjoner vil forbli der. Uansett sitter jeg igjen med at Tvedts hovedagenda er å diskutere hvordan Europa vil være i stand til å møte ett stadig mer innflytelses-sterkt Islam.

Neste bok blir Philip Roth, “Everyman” som handler om aldrende menn på tampen av livet. Det blir nok litt av et speil.

Hilsen Thor-Øistein

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg