Min venn kunstmaleren.

Jeg husker svært så godt at jeg satt på fanget til kunstmaleren Erling Enger en gang under krigen. Det skal jeg fortelle mer om. Men først om vennen Rolf Drage som hadde vernisage igår, 21.sept. Han stilte ut omlag  30 bilder. Fine farger og motiver vi blir glade i. Rolf satt i sofaen og var med rette begeistret over at så mange kom. Det var gamle venner fra idretten, familie og andre interesserte. Flott Rolf, fortsett å glede oss med nye malerier. Vi har ryddet plass til maleriet  fra en gate som vi forbinder med en tur vi hadde til den greske øya Lesvos for mange år siden. Vi hadde en hyggelig middag på et torg under et platan tre. Sansynligvis var ikke du akkurat der, men det spiller ingen rolle.

Så til Erlng Enger. Han gitt på Landbrukshøyskolen og ble forstkandidat sammen med far (født 1900). Han kom på besøk hjem til oss og far fortalte at Enger var blitt en kjent og berømt kunstmaler. Jeg tok fram tegneblokk og fargeblyanter og forventet at han skulle tegne og fargelegge hus, hester og mennesker. Men nei da, det ble masse farger som ikke forestilte noe som helst. For en liten gutt levde han ikke opp til forventningene. Sorry, jeg tok ikke vare på utkastet. Et par ordentlige bilder endte opp på veggen istedenfor og de har jeg arvet.

Yngste barnebarn Hedda, et svært aktivt barn, løper, spiller fotball, går på ski og skøyter, og så maler hun bilder. Herlig å se at barna er opptatt av annet den evinnelige skjermen. Spennende å se hva det blir til. Oppmuntring blir det i hvertfall.

Hilsen Thor-Øistein som er fullstendig uten kunstneriske anlegg

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg