Mens vi venter,,,,, tredje del.

Jeg sier det med en gang, vi har noen strålende helseledere som med stor og overbevisende kunnskap veileder politikerne våre. Vi føler at vi får de trygge rådene i den daglige veiledningen om hvordan vi skal ta vare på oss selv og de rundt oss. Men som i kommunikasjon ellers, avsender og mottaker kan harmonere ulikt.

Ragnhild 78 og TØ snart 84 er i risikogruppe for å bli alvorlig syke av det aktuelle Korona-virus. Sansynligheten for å bli smittet øker med antall kontakter med andre. Vi går i dagligvarebutikken når det er lite folk der og kollektive transportmidler unngår vi, hvis mulig. Vi går daglige turer i Maridalen på stier hvor vi knapt møter noen. Hvis så skjer, holder vi god avstand. Så til det som gjør hverdagene fine. Når vi går ut, treffer vi som oftest kjente som også synes det er hyggelig med prat. Enten vi står, går eller setter oss ned med god avstand, kan jeg ikke forstå at vi utstetter oss for noen smittefare. Idag setter vi oss i bilen og kjører til et sted hvor vi sammen med barnebarn skal lete etter orienteringsposter i skogen. Vi gleder oss. Uten slik kontakt ville jeg bli rimelig tungsindig. Mao, vi mener at det vi gjør er “innafor” rådene som gis.

Andre vi kjenner tar den strenge tolkningen av rådene som gis. De et knapt utenfor leiligheten, de får mat på døra og ser få eller ikke noen andre. Jeg skal passe meg vel  for å si noe utover ” vi er forskjellige og får gjøre så godt vi kan”. At noen føler seg isolerte og tungsindige i disse dager er mer enn rimelig. Når vi også får høre at dette kan ta lang tid før vi kan nærme oss normalisering av sosiale aktiviteter, blir det ikke bedre.

De fleste som leser dette, har fått med seg at mitt mantra er ” frisk luft og bevegelse er bra for det meste her i livet”. Jeg leste en fagartikkel her om dagen som omhandlet dette i en periode med mye infeksjonsmitte. Forfatteren konkluderer med noe vi egentlig har visst lenge. Moderat fysisk aktivitet 3-4 ganger i uka, 45 minutter og med en intensitet som gjør deg litt svett på ryggen, styrker infeksjonsforsvaret. Dvs immunsystemet fungerer optimalt. Forfatteren mente også å dokumentere at fysisk aktivitet tidsmessig helt opp til du blir syk, øker sjansene for ett lettere sykdomsforløp. Ikke alle har like lett for å komme ut. En god ide er å finne fram den gamle ergometersykkelen. Sett den evt på verandaen og avslutt med litt styrketrening. Det burde holde. Jeg vil samtidig ikke unnlate å fortelle at svære fysiske belastninge kan føre til at du lettere får infeksjon og at du blir dårligere. “For mye eller for lite bederver det meste”, ser ut til å gjelde her også.

Tanken på hvordan dette ender, putter jeg under teppet. En dag av gangen, så er det noe å glede seg over. Det som kommer, kommer likevel, uten mine bekymringer.

Hilsen Thor-Øistein som med god avstand til barnebarn har gledet seg over dagens turorientering.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg