Helt siden hun skrev boken Ut av skyggene om de første pakistanske kvinnene som kom til Norge på 1970 tallet og hvordan de langsomt tilpasset seg et nytt liv i en helt fremmed del av verden, har jeg beundret Shazia Majid. Hun er utdannet Diplomøkonom og journalist. I 2011 begynte hun som journalist i VG og har siden 2021 vært fast kommentator i avisen. Høsten 2024 tilbrakte hun to dager på Bjørnholt videregående skole i Søndre Nordstrand og skrev en kommentar i VG 27.10 i fjor. I førjulstiden var Shazia to dager på Ullern videregående skole og publiserte en kommentar om besøket i VG 9. februar i år. Da startet rabalderet.
Kommentaren om Bjørnholt fokuserte på utfordringer som vold, homofobi, sosial kontroll spesielt mot jenter og mangel på etnisk mangfold. Samtidig fremhevet hun noen positive sider som høy trivsel og engasjerte lærere. So far so good. Elever på skolen mente fokuset på utfordringer ga et til dels urettferdig bilde av deres hverdag uten at dette er blitt problematisert i større grad. Tydeligvis har majoritetsbefolkningen som leser VG-kommentarer tatt alt for riktig god fisk.- Slik gikk det ikke etter besøkert på Ullern.
Kommentaren Shazia publiserte i VG 9. februar i år problematiserte problemer som karakterpress, sexpress og drikkepress bak en “perfekt fasade”. Samtidig beskrev hun en skole med godt læringsmiljø og godt samarbeid mellom elever, lærere og ledelsen. Disse positive kommentarene druknet helt når skolens elever med elevrådsformannen i spissen kritiserte Majid for bare å skrive om problemer som, i følge noen elever, er felles for en rekke ungdommer i dag og som Ullernelevene “ikke kjenner seg igjen i”.
Saken viser i all tydelighet hvordan ressurssterke elever, foreldre og politikere får en plattform for å fremme sine synspunkter i aviser og NRK og hvordan historiene om Bjørndalen og Ullern skoler ender med at “det er ikke annet å vente enn vold og sosial kontroll i Oslo øst mens problemer i Oslo vest feies unna med at “vi kjenner oss ikke igjen”. Kommentarene til Shazia Majid viser problemer både i øst og i vest, hvor delt Oslo er også på skolene og at det er store utfordringer om enn veldig forskjellige på skolene i Oslo.
En liten bekymring til – det snakkes mye om vold i Oslo øst mens vi vet uten å snakke veldig høyt om det hvordan kokainen flyter på skoler og fester i Oslo vest. I innvandrermiljøene drikkes det ikke, kanskje de miljøene kan lære vestkantungdommen noe om å klare seg uten alkohol og kokain, så kan ungdommen i vest vise frem noe om å kunne takle uenigheter uten kniv.
Hilsen Ragnhild