Golf– en folkesport??

Inntil ca 25 år siden var golf i Norge en aktivitet for “de få”. Synet på golf var nok preget av at dette var en aktivitet for overklassen på Bogstad i Oslo og i noen andre byer. Det var dyre medlemskap, strenge kleskoder og litt jålete. Men så skjedde ting. Det ble bygget golfbaner rundt  i hele landet og på noen år var det 125 000 medlemmer i Golfforbundet. Og medlemsmassen var et snitt av den norske befolkning!

I 25 har jeg i snitt spilt 10 runder golf i medlemsklubben min PR år. Bærum golfklubb i Lommedalen. I sommer har jeg spilt senior golf i klubben 8 ganger. Vi spiller 18 hull, vi går 6 til 8 km, avhengig av hvor langt vi må gå for å finne ballen. Vi skyver eller drar en tralle med golfbaggen. Aldersspennet er fra 60 til 92 og for de eldste av oss er det naturlig med batteritralle. Vi er totalt ca 60 stykker og det blir trukket hvem vi går runden med. Som oftest 3 sammen som vandrer rundt banen med kølle og baller. Jeg kan ikke husk sist at vi ikke hadde det hyggelig. Vel får vi svelge at enkelte er vel opp tatt av egne prestasjoner og tidligere meritter, men det går bra. Såkalte regelryttere finnes også.

Mange av seniorene er på banen flere dager i uken. For meg er 1 gang i uken ideelt når jeg først er i området. Det er jo så masse annet å gjøre også, selv når vi er “litt eldre”. Golfforbundet har 100 000 medlemmer PR idag. Nesten 32 000 er eldre enn 60 år! Det er ingen annen organisert idrett med flere seniorer. For ca 10 år siden sluttførte man i Sverige en undersøkelse hvor 300 000 golfspillere ble fulgt gjennom flere år. Det ble konkludert med at golfspillere fikk de aldersbestemte sykdommer senere i livet og i snitt levde 5 år lenge enn den ikke golfspillende svenske befolkningen. Det sosiale aspektet ble også vektlagt og det er det bare å underskrive på.

Til må jeg tilstå en ting. For noen dager siden vant min partner Ole-Christian Solheim og jeg klubbens parturnering! Og det er første gang på alle disse årene. For første gang “falt noen brikker” på plass.Det var moro å lykkes denne gangen, men i fremtiden ser jeg frem til hyggelige runder uten forventninger feks i godt selskap med Ragnhild, kona mi. Og så fortsetter jeg med skogsturene uten ball men med hund.

Hilsen Thor-Øistein.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg