Om å puste “med magen”.

“Puste med magen”, går det an da?

Ja, det spurte et av barnebarna om forleden. Jeg hadde da nettopp bedt han om det. Jeg hadde bedt han slappe av og ta det rolig, så ville det sikkert gå bra. Ganske riktig bemerket han at lungene ikke sitter i magen, så jeg måtte forklare sammenhengen. Når vi puster inn utvider lungene seg, ikke bare ved at brystkassen hever seg  men også ved at magen føles større. “Det kjenner du når du holder en hånd på magen og puster inn”. Han skjønte det, men om han i neste omgang forsto hvorfor, er en annen sak.

Alle er opptatt av avspenning.

Mange synes livet går i hundre og at vi stresser rundt omkring. Selv mange pensjonister er inne på dette. Vi blir anbefalt å starte med yoga, meditasjon, “mindfullness”, autogentrening og pilates, og idet hele slappe av. Alle disse tingene har noen fellestrekk. Ting skal gå rolig for seg.vi skal prøve å være aktivt tilstede i kroppen vår. Vi skal prøve å begrense tankeflukten som kan bli temmelig slitsom.

Yoga og meditasjon kommer fra asiatiske kulturer. I forskjellige varianter engasjerer dette tusenvis av mennesker i vesten også. De som praktiserer dette regelmessig føler at det er av stor betydning for livskvaliteten. For 10-15 år siden ble de første Mindfullness-kursene arrangert i Norge. Svært enkelt sagt går det ut på at vi prøver å være tilstede i det vi gjør her og nå. Tankene beskjeftiger seg ikke med hva vi nettopp gjorde eller hva vi skal gjøre. Det får meg til å tenke på det gode ved å gå på en skogsstien. Jeg konsentrerer meg om å flytte beina uten å snuble i stein og røtter samtidig som naturen er i sideblikket. Jeg har sett noen beskrive en skogstur som den norske urformen for meditasjon. Spesielt når du går alene.

Hva er så fellesnevneren?

Tar vi med Autogentreningen og Pilares trening også, er det klart forskjellige måter for å oppnå “roen”. Men likevel ender vi opp med at kontrollen over pusten eller respirasjonen på mange måter er nøkkelen. Den avslappede dype respirasjonen med “lave skuldre” ikke bare føles godt og riktig. Jeg har sett arbeider som også viser at dette er bra for den totale livskvalitet og livslengden vår.

Hilsen Thor-Øistein som igjen går en tur

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg