På tur med polfarer Børge.

Vi ordnet med ett handikap.

De fleste kjenner til at de beste hestene på travbanen starter med såkalt handikap. De starter x antall meter bak de “ikke fullt så gode” i travløpene. Børge Ousland har i mange år tatt meg med på tur både her og der. Idag var det til Fagervann i Maridalen. Fra skolen og opp omlag 300 høydemeter. Børge hadde en sekk på 15 kg og trakk i tillegg 2 bildekk over stokk og stein de bratte bakkene. Jeg greide meg med en vannflaske i hånden. I de bratteste kneikene holdt vi kjeft. Jeg fikk klar beskjed om at noe særlig svar på spørsmål måtte komme når vi tok pause. Børge er 26 år yngre enn meg. Selv om jeg var rimelig sprek som 56 åring, så var det ikke bortimot hvordan han fremdeles er. Det ble en god treningsøkt for han. Men hva for meg? Gleden av fremdeles å være ute i skog og mark er stor! Pusten var rimelig grei og blodpumpa slo regelmessig om enn litt for langsomt. Maks puls hos gamle gubber er nemlig ikke så høy lenger. I vannkanten til Fagervann hadde vi en oppdatering av livet de siste par månedene.

Trener vi til “noe”?

Helt klart. For meg er fysisk aktivitet de fleste dagene i uka den viktigste investering for videre brukbare år. For Børge er det nye eventyr. Turen til Arktis nå på sensommeren har vært planlagt i minste detalj i lengre tid. Et båthavari gjør dette dessverre noe usikkert pga maskinproblemer. Blir det en utsettelse av ekspedisjonen, er ikke det noen katastrofe. Han har tidligere gjennomført det meste som er mulig og umulig i Antarktis og Arktis, så hva så? Jeg skal her og nå ikke avsløre hva de store utfordringene skulle være denne gangen. Men spennende høres det ut.

Børges Nordland-prosjekt.

Jeg tror det hele startet for 6-7 år siden. Til Handelshuset Grøtøy i Steigen kommune hørte øya Manshausen. Denne øya kjøpte Børge og har i løpet av disse årene bygget ut et fantastisk aktivitets senter. Han har bygget om gamle hus, satt opp 7 flotte hytter (kabiner) og har en gammel fiskebåt bygget om med lugarer. Nå kommer folk fra hele Europa, både med og uten barneflokken. Profesjonelle folk bistår på alle måter med padling, fisking, fjellklatring, vanlige fjellturer og for de mer avanserte, dykking. Og dette kan nå skje året rundt. Mørketida er kanskje den mest spennende. Jeg har vært på Manshausen noen ganger og neste år håper jeg å overtale noen barnebarn til å bli med. Googling på ” Manshausen” vil fortelle mer om stedet og naturen omkring.

Hilsen Thor-Øistein som fortsatt er i stadiet for små og gode opplevelser.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg