Utsetter spanskkurset mitt en mulig demensutvikling?

Er det noe vi seniorer er ekstra redde for er det å bli demente. I dag er det over 78000 demente i Norge og man får inntrykk av at dette er et økende problem. Det er det selvfølgelig, både for den som selv blir dement og ikke minst for de pårørende. Det å oppleve at en kjær og nær gradvis forsvinner er grusomt. En av grunnene til at det blir stadig flere demente er at vi blir stadig eldre og hovedtyngden av dem med demenssykdom er over 65 år mens litt i overkant av 5% er under 65 år. Demenssykdommen fører ikke bare til hukommelsessvikt – et av de første tegnene på begynnende demens er problemer med å orientere seg.

Kan vi gjøre noe for å unngå å bli demente? Her som ellers er forebygging den beste strategien. Mye forskning tyder på at de vanlige reglene for å unngå hjerte-kar sykdommer også gjelder for å utsette en mulig demensutvikling. Det betyr en vanlig sunn livsstil, fysisk aktivitet og et sunt kosthold. Det er selvfølgelig viktig å bruke hjernen og kryssord har vært fremhevet som en godt tiltak og det har sikkert noe for seg. Noe av det viktigste tror jeg er å prøve å opprettholde en bred kontaktflate, pleie venner og bekjente, delta i samfunnet så langt det er mulig.

Jeg hørte for en tiårs tid tilbake at et av de beste tiltakene for å hindre demens er å lære seg noe nytt, for eksempel et nytt språk. Dermed startet jeg full av pågangsmot å prøve og lære meg spansk. Jeg kan love at det ikke er enkelt. Jeg har gått på kurs i hvert fall i seks år, men klarer fortsatt bare å bestille bord på en restaurant, takke for meg og komme med enkle høflighetsfraser. De siste årene er jeg kommet med i en liten gruppe med en herlig lærer. De andre i gruppen er vesentlig bedre enn meg, men de tolererer mine tafatte forsøk på å fortelle hva jeg gjorde sist uke og hva jeg synes om den politiske situasjonen på spansk. Best av alt, vi har det så utrolig hyggelig sammen, vi stotrer i vei og prøver å diskutere vesentlige ting på spansk. En gang i måneden tar vi et glass vin og litt ost sammen mens praten går på bedre og bedre spansk. Jeg tror ikke jeg kommer til å bli så veldig mye bedre i spansk, men det å prøve og å ha det sosialt og hyggelig er ganske sikkert et lite bidrag til å unngå å bli dement, tror og håper jeg.

Hilsen en optimistisk Ragnhild

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg