Red Bull og kjøring på Autobahn.

Alt kommer til en ende.

For 10 år siden var jeg med for siste gang på høydetrening med skøyteløperne våre. Vi bodde i 12-1300 meters høyde og var på treningsturer i 2000 meters høyde. Slik ble det også nå i Val Gsrdena med barn og barnebarn. Det er ikke gondolturen opp i høyden, som forøvrig var en fin opplevelse, jeg nå skal fortelle om, men mange timer på motorveier. Det ble et nødvendig antiklimaks etter flotte turer med sekk i høyfjellet.

Øyelokkene blir tunge.

Jeg skal være ærlig. Etter som årene går/kommer, må jeg bare tilstå at bilkjøringen krever mer disiplin og konsentrasjon enn tidligere. Jeg blir fort distrahert i trafikken og jeg blir ofte etter ett par timers kjøring trett. Jeg vet med sikkerhet at jeg ikke er alene som 80 åring, når jeg plutselig merker et sekund eller så at bevisstheten ikke er bra. 120 og kanskje 130 km i timen er i seg selv temmelig risky, men jeg prøver å ta mine forholdsregler. Jeg stopper hver annen time, går litt rundt omkring, spiser litt brødskive og drikker vann. For virkelig våkne tar jeg kanskje noen raske armbøyninger mot en benk.

Toppidrettsutøvere med påvirkningskraft.

Northug og kompani reklamerer uhemmet for energidrikken Red Bull. De bruker den selv under trening og konkurranser. Tildels for rask energi-tilførsel og tildels for å skjerpe konsentrasjonen. Når jeg så leser at Red Bull brukes av skuespillere, langtransport-sjåfører og andre grupper som må være skjerpet, hvorfor ikke et forsøk? Det er ikke såkalt “blindforsøk med kontrollgruppe”, men rett og slett at jeg har drukket en boks på 250 ml når jeg har merket at det er fare på ferde. Samtidig har jeg tatt de forholdsreglene jeg pleiet å ta. Det korte og lange er: Jeg blir mer våken, jeg blir mer pratsom og de andre i bilen synes at kjøringen er grei. Dr.med. Ragnhild et naturlig skeptisk til det meste og snakker om placebo/narreeffekt osv, men det tror jeg ikke på når det gjelder meg selv i denne situasjonen.

Hva er egentlig Red Bull.

En boks på 250 ml inneholder litt mindre koffein enn en vanlig kopp kaffe, såkalt raske karbohydrater (glukose), litt mer enn i vanlig brus eller Coca, flere typer B- vitaminer og en aminosyre som heter taurin i relativ beskjeden mengde. Inntil 2009 tillot Mattilsynet ikke salg av Red Bull pga koffein-innholdet og usikkerhet rundt kombinasjonen taurin og koffein. EU godkjente imidlertid drikken og nå selges den overalt. Forklaringen på hvorfor drikken virker skjerpende kan ikke ligge i de enkelte ingredienser men heller kombinasjonen. Hva med taurin? Denne aminosyren finnes naturlig l kroppen ( omlag 70 gram) og noe danner vi selv i kroppen. Vi får den ellers i kjøtt, fisk og meieriprodukter. Det er vist at den har en gunstig effekt på all muskulatur og nervevev. Den er også en anti-oksydant. Jeg har nå gått gjennom noe litteratur for å se på mulige “nedsider” ved denne og liknende energidrikker. Det advares mot at barn og helt unge som ikke er vant til koffein, inntar den. Det er beskrevet alvorlig akutt sykdom når unge har drukket flere bokser og særlig i kombinasjon med alkohol. Det er også beskrevet komplikasjoner hos voksne som har hjertesykdom.

Hva er konklusjonen? 

At vi sporadisk drikker en energi-drikk når vi føler behov for det, og særlig når vi har erfaring for at det fungerer, må være helt greit. Enten man er ung eller eldre, så er det klart at slike kjappe løsninger som erstatning for mat til stadighet, bør unngås.

Hilsen Thor-Øistein som nå kjører liten langsom hagetraktor.

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg