Nå er jeg blitt Korona-vaksinert !

For 5 dager siden, sent en kveld, fikk jeg en telefon fra bydel Sagene. Jeg ble forespurt om jeg ville bli Korona-vaksinert, hvilket jeg bare kunne bekrefte at det ville jeg. I Oslo var de ferdig med å vaksinere på sykehjemmene og nå sto resten av gamlingene for tur. Neste dag stilte jeg opp i Sagene samfunnshus. Et stort møterom var rigget om til dette formålet..På alle måter ble gammeldoktern imponert over alt og alle. Virkelig profesjonelt.

Jeg fikk Moderna vaksinen som er produsert over samme lesten som Pfizer vaksinen. Et såkalt m- RNA molekyl som har “oppskriften” til Koronavirus piggen som fester seg til våre slimhinner, blir injisert. Sammen med en  microfettdråpe kommer denne inn i våre immunpotente celler. Oppskriften overføres slik at det dannes et protein som i sin tur induserer antistoffdannelse som så skal forhindre at det aktuelle Koronavirus får fotfeste i kroppen vår. Dette ble litt innviklet, men jeg blir stadig overrasket over hvor mange som er interessert i “hva er det egentlig som skjer ?” Derfor prøver jeg å være litt popularisert belærende.

Uviklingen av vaksinene har gått utrolig  raskt.  Vaksinekandidatene har gått gjennom alle utprøvninger, både når det gjelder effekt og bivirkninger. Troverdigheten til dette har vært så stor at 95 prosent av de som er forespurt om de vil ha vaksinen, har svart ja. At minimum 85 prosent av befolkningen blir vaksinert er nøkkeltallet for en flokkimmunitet.

Hva så med de 15-20 gamle og syke som døde noen dager etter vaksinasjon på sykehjemmene? Legemiddel-verket er helt klare på de alle var så syke av  grunnsykdommer at vaksinen bare ble dråpen som “fikk begeret til å flyte over”. Som frisk gamling, har jeg merket noe? Litt hodepine og kald på hender og føtter, men ikke værre enn at livet har gått greit.

Koronavirus endrer seg hele tiden, allerede i tusenvis. Det som nå har vært bekymringsfullt er at den Britiske varianten er mer smittsom en den vanlige. Lite tyder på at den er mer farlig (virulent), Men en ukontrollert spredning kan føre til at helseveseneK vårt kneler.  Siste nytt om Modernavaksinen idag, 25.01, tyder på at den også virker mot den aktuelle mutasjon. Vi får både tro og håpe at dette går bra. Jeg har ikke særlig sans for journalisten i NRK som i sin flinkhet sår tvil om dette.

Hele verden har tro på en effektiv Koronavaksine er det viktigste for å bringe pandemien til en ende. I  Norge fikk vi de første dosene mellom jul og nyttår og etterpå har det jevnlig blitt nye leveranser. Av en eller annen grunn har vaksinasjonen gått mye tregere i Norge enn i resten av Europa. En årsak kan være at vi har vaksinert bare 4 dager i uken. Nesten ikke til å tro når vi ser på innsatsen som ellers gjøres.

Men det går seg vel til, tror Thor-Øistein

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg