Nå skal også jeg skrive”om å gå”!


Det er ett utall bøker som er skrevet om forskjellige måter å mosjonere på. Noen er så sære at jeg bare river meg i håret. Men nå har den irske hjerneforskeren O’Mara skrevet “Det gode ved å gå”. Han sier “du har godt av å gå” og det er ingen bombe, men etterhvert skal vi se litt nærmere på det.

Bipedal betyr at vi går på 2 bein. Store øgler for millioner av år siden og fuglene gjør det. Homo erectus og homo sapiens reiste seg opp på to bein i Afrika for ett par hundre tusen år siden og vandret ut til alle jordens kroker. Bipedalismen er et vesentlig grunnlag for vår eksistens.

Legekunstens far Hipokrates la vekt på at fysisk aktivitet var bra for både den kroppslige og mentale helse. Den “dypttenkende” filosofen Søren Kierkegaard sa det slikt: “hver dag går jeg meg til en tilstand av velvære og bort fra all sykdom. Jeg har gått meg til mine beste tanker og jeg kjenner ikke en tanke så tung at man ikke kan gå bort fra den.”

For mange år siden leste jeg for første gang Henry David Thoreau’s “Walden-livet i skogen”. Etter å ha levd alene 2 år i en skogshytte, brukte han 5 år på å skrive boka. Han sier at å gå i skogen er “som en vannkilde som flommer frem.” Så får vi legge hva vi vil i dette bildet.

Erling Kagge skrev for noen år siden “Å gå -ett skritt av gangen”. For meg er det den beste boken om å flytte det ene benet foran det andre. Han forteller om egne opplevelser som “pol-vandrer” og har masse godt bakgrunnstoff fra litteraturen.

Å gå sammen med andre bidrar til vårt sosiale nettverk, gåingens mekanikk løfter vår sinnstemning og virker befordrende på vår kreativitet. (O’Mara).  Det siste ikke minst når vi går alene og lar tankene også vandre.

Almenlege og tidligere hjerneforsker Ole Petter Hjelle og O’Mara skriver i bøkene sin om hva som skjer selv ved moderat fysisk aktivitet i hjernen vår. Det dannes nye blodkar og stamceller dannes. Vår reservekapasitet bedres og vi har mer å stå imot med etterhvert som årene kommer/går. Det vil mao si at gåing er bra for helsa vår.

Mitt eget lille tilleggsbidrag vil være: 10-15 minutter gåing ett par ganger daglig kjenner de fleste er et godt avbrekk fra å sitte. For meg er det aller beste en times tur i skogen 2-3 ganger pr uke. Jeg har tidligere skrevet om japanske forskere som har tittet nærmere på “Skogsbading bevegelsen”. De har sett på hva kortere eller lengre turer i skogen betyr for oss. Jeg skal her ikke gå i detalj, men bare nevne at de mener å kunne dokumentere at turene  bidrar til bedre mental og fysisk helse. Selv vil jeg legge mest vekt på det umiddelbare velbefinnende skogsturen fører til. Da er jeg mer på banehalvdelen til Thoreau.

Med hilsen Thor-Øistein som stadig går og går og ikke bestandig veldig fort.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg