Nå står vi gamle på dagsordenen

I enda noen dager kan vi gamle virkelig føle oss betydningsfulle. Vi er nå vitne til en valgkamp hvor alle, absolutt alle partier kappes om å fortelle oss hvor viktig det er å ta vare på oss eldre og hvor eldreomsorg er honnørord nr 1. Man kan få inntrykk av at det er i starten og slutten av livet kampen om velgerne står, føde- og barselomsorg og eldreomsorg. Det er ikke ofte vi gamle blir tildelt så mye oppmerksomhet. Nå gjelder det å nyte denne oppmerksomheten for når 11. september er overstått så forblir vel alt ved det gamle og det er vel egentlig ikke så ille.

Uansett enkelhistorier med skrekkscenarier fra sykehjem og hjemmetjenesten så bedrives det mye god omsorg, det synes bare ikke når sensasjonslysten tar overhånd. Det er både vilje og handling fra dem som styrer enten de er røde eller blå, virkemidlene er bare noe forskjellige. Når høyresiden roper at velferdsmix er løsningen, og med det mener de at sykehjem skal ut på anbud, så skrubber venstresiden og fremsnakker kommunale og ideelle tilbydere. Uansett har begge sider innsett at bemanningssituasjonen ved mange sykehjem er prekær og at det er der det store løftet må tas. Og slik går nå debatt etter debatt, i Arendal, Bergen, Trondheim og Oslo. Den eneste uenigheten er i hvem som skal drifte tjenestene for oss gamle.

Her jeg sitter i sofaen med venstrebenet høyt etter et flott møte med byens helsevesen har jeg mer enn vanlig god tid til å lese alle avisene jeg ikke har fått lest og se alle debattene på TV via NRK.no. Jeg visste jo at vi har et fantastisk helsevesen og nå har jeg fått oppleve det fra innsiden. Et par kronglete tær som er blitt mer og mer kronglete med årene og har gjort det vondere å gå er nå blitt rettet opp. Det tok noen timer som jeg heldigvis ikke måtte oppleve da jeg sov tungt. Det hele foregikk på den splitter nye ortopediske avdelingen på Aker hvor også Oslo kommunale legevakt skal åpne i november. Til den nette sum av kr. 450 fikk det gamle 82 årige jeg førsteklasses behandling fra jeg møtte opp klokken 07.15 og til jeg kunne bli hentet og kjørt hjem klokken 14.00. Dette er et offentlig helsevesen vi må ta vare på og den viktigste helseforsikringen vi har er medlemskap i Folketrygden. Jeg tror ikke det er mange andre steder i verden en så gammel kvinne ville få et slikt tilbud, tilnærmet gratis.

Jeg må bare si det igjen, det er en illusjon å tro at alt blir bedre hvis private kommersielle helseaktører skal kunne etablere seg fritt og tilby helsetjenester som skal finansieres fra de offentlige helseforetakene slik Fritt behandlingsvalg la opp til. Nå er det kommunevalg så Fritt behandlingsvalg står ikke på dagsordenen. Det gjør imidlertid privatisering og anbud på sykehjemsdrift. Ikke i Trondheim, for der har 20 år med rødgrønt styre vært så vellykket at høyresiden vegrer seg for å røre ved både eiendomsskatt og anbud på sykehjemsdrift. I de andre store byene risikerer man en oppblomstring av kommersielle helseinstitusjoner hvis høyresiden får bestemme.

Hilsen Ragnhild som blir sittende en god stund med foten høyt og derfor har forhåndsstemt.

 

2 kommentarer
    1. Veldig godt og herlig innlegg. Tror ikke jeg har besøkt denne bloggen før. Men nå er jeg mer sjelden innom i det hele tatt. Det går liksom i bølger. Godt valg på dine trakter 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg