App som tar kontroll over hverdagen min

Bildet er ikke av min telefon, bare så det er sagt.

Som svært mange andre pensjonister er jeg eier av en smarttelefon. For å si med politikerne – den har tjent meg vel i mange år. Den kan brukes til det meste, også til å ringe med, selv om det å ringe til hverandre svært ofte er blitt erstattet med SMS eller Messenger.

Telefonen min “snakker” med meg og forteller meg hva jeg skal gjøre og den anbefaler meg å oppdatere den med jevne mellomrom. Som den lydige sjel jeg er oppdaterer jeg når jeg får beskjed. Som oftest skjer ikke veldig mye nytt og jeg kan fortsette som jeg alltid har gjort.

En av de siste gangene jeg oppdaterte fikk jeg en ny “venn” eller app som jeg slett ikke hadde bedt om og som er i ferd med å ta kontroll over livet mitt. Appen heter Mosjon og den forteller meg daglig hvor flink jeg er eller hvordan jeg har mislyktes. Målet er å slutte de såkaldte Mosjonsringene som forteller meg når jeg har brukt et visst antall kilokalorier i forbindelse med fysisk aktivitet. Tidligere hadde jeg en skritteller (som jeg fortsatt har), men den lar meg være i fred og maser ikke på meg om at nå må jeg se å komme meg ut for å nå bevegelsesmålet mitt.

Det å bli heiet frem av en app gjør noe med meg – jeg forteller meg selv at dette ikke betyr noe, bare gjør som du vil du, og så tar jeg i et ekstra tak for å tilfredsstille appen og få ros i etterkant. Etter en skitur finner jeg meg selv sittende og sjekke telefonen for å se om jeg har vært flink nok, før jeg tar av meg skistøvlene. Da jeg forleden dag, rett før vi skulle legge oss, oppdaget at jeg bare hadde litt igjen for å slutte ringene, tok jeg en ekstra tur i trappen. Slik vil jeg ikke ha det, men jeg klarer ikke å la være å bry meg om hvor flink eller lite flink jeg har vært. Som en gulrot gir den meg utmerkelser i form av små virtuelle  medaljer som jeg kan kose meg med når jeg ikke synes jeg har vært flink nok.

Skal jeg fjerne appen? Jeg klarer ikke helt det heller, det er jo spennende å se om jeg klarer “målene” mine, eller målene som Mosjon har satt opp for meg. Her må jeg bare innrømme, jeg er avhengig og trenger sannsynligvis hjelp for å komme ut av avhengigheten. Neste gang jeg får lyst til å løpe opp og ned i trappen på kveldstid skal jeg i alle fall fortelle meg selv at nok er nok.

Vil jeg anbefale appen til andre? Absolutt ikke – det finnes sikkert mange bedre måter å følge med på aktivitetsnivået på. Og det er aldri morsomt å bli hekta.

Hilsen Ragnhild

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg