Bestefar og 13 åringen på London tur!

Nå skal jeg skrive om 3 fine dager l London med barnebarnet Kaspar. Vi gikk og vi gikk, den beste måten å bli kjent i en stor by. Omtrent 20 000 skritt om dagen kjentes godt i føttene. Han fikk ansvar for forflytninger med undergrunnsbanen og bruken av Google MAP fikset han også.

Hva gjorde turen vellykket?

Kaspar sa:  “egentlig er vi ganske like, morfar. Vi synes det er moro med sport og historie og vi prater mye”. For å ta det siste med en gang. Jeg prøvde å være lydhør. Han har mye kunnskap som det var viktig å formidle og innimellom fylte jeg på med det jeg kunne noe om. Han er en fredelig og rolig gutt, men i god tid ble det klart at Imperial War Museum måtte bli høydepunktet. Vi kjøpte guide bok og han  ledet meg rundt. Første og andre Verdenskrig ble presentert på en spennende måte og han visste mye om hvordan forskjellige våpen fikk innflytelse på krigenes forløp. Uansett spennende våpen, slaget ved Somme i 1916  var nok noe av det mest forferdelige menneskeheten har prestert. Det varte i nesten 5 måneder, totalt døde omlag 1 million mann.

HMS Belfast, en engelsk krysser som ble bygget fra 1936 (også mitt år), ligger nå som et museum på Themsen. Skipet gjorde en stor innsats under siste krig. I 1945 overtok Norge 3 skip fra England i samme klasse. Jeg tjenestegjorde i all beskjedenhet 2 måneder på det ene, KNM Trondheim. Slik jeg husker det etter 62 år, var mye likt på de 2 skipene. Jeg tror det gjorde litt inntrykk å fortelle at vel 100 mann sov i hver banjer i hengekøyer, 52 cm mellom hver!

Britisk museum krever gode bein og friskt hode. 3 timer med visuell verdenshistorie. Kaspar syntes det var imponerende hva engelskmennene har rappet med seg fra resten av verden. Dog kanskje greit at noen tar vare på det når vi ser hva som gjøres av hærverk rundt omkring.

På våre vandringer så vi det meste av hva man bør se på en Londontur. Fish and chips på full bar med FA cupen (Manchester city vant 6-0) på stor skjerm gjorde nok like stort inntrykk som Buckingham Palace!

Dette ble noe av det mest meningsfylte bestefar på “noen og åtti” kunne foreta seg. 3 dager med mye prating, lite skjermbruk og gode opplevelser, var fint å få med seg videre. Jeg håper, sansynligvis for oss begge.

Ps. Treningsrommet på hotellet ble besøkt 3 ganger, av meg mest som “bivåner”

Hilsen en takknemlig Thor-Øistein

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg