Det er altså skammelig å være gammel – eller?

Jeg har tidligere spurt lett retorisk i bloggen om det er en skam å bli gammel. Da kan man selvfølgelig komme med den forslitte frasen om alternativet, men jeg prøvde den gangen å vise at tross ungdomskultur og liknende er det selvfølgelig ingen skam å bli gammel. Nå er jeg ikke så sikker lenger…

Åsa Linderborg, kjent svensk journalist og forfatter, åpnet ballet på NRK Ytring hvor hun sutrer over at hun ikke kan vise seg på TV fordi hun begynner å få synlige tegn på at hun ikke lenger er 25. Hallo, Åsa Linderborg er 53 – femtitre år gammel, dvs nesten 30 år yngre enn jeg og mine venninner er. Jeg som trodde vi var kommet lenger, at snublesteinene var offentligheten som ikke hadde bruk for eldre og gamle kvinner, og så viser det seg at det er middelaldrende oppegående kvinner som er hovedproblemet.

Sissel Gran, som jeg har stor respekt for og liker å følge skriveriene til, synes Linderborg er modig. Er det modig å sitte som en velutdannet kvinne som er etterspurt i mediene og sutre over en begynnende rynke eller to? Hva slags signaler sender det til oss som altså er 25 – 30 år eldre og virkelig har rynker i fleng og opplever at alt henger? Og hva slags signaler sender det til dem som er unge i dag? Er det virkelig modig å fortelle at når du passerer 45 – 50 så kan du like gjerne finne frem strikketøyet og bli sittende i gyngestolen, for i offentligheten kan du ikke vise deg. Sissel Gran sier også at vi bør se mer rynker på TV og det er jeg enig i. Men mener hun da 50-åringens søte små rynker eller 80-åringenes dype linjer, hengende øyelokk og kalkunhals?

Jeg heier på Agnes Moxnes som overvinner frykten for å vise seg frem fordi hun har et budskap. Er det ikke det som er poenget? At også vi, hvor alt henger, kanskje har et budskap?

Lindeborgs sukk kommer i etterkant av psykologene Kjøs og Thuen som synes middelaldrende kvinner, altså de fra 45 år og oppover, må innse at deres markedsverdi på sjekkemarkedet er på nedadgående og at de må justere sine krav til en mulig partner. Det de da sier er at en partner finner man helst hvis man er vakker og ung, altså har en høy markedsverdi, hvis ikke får man ta til takke, men med hva?

Jeg synes ikke Linderborg er modig og heller ikke kokett som hun selv antyder. Jeg synes hun er kvinnefiendlig og lider av alderisme. Det er kjempesynd at en så klok og velformulert kvinne ikke bruker sitt intellekt til mindre kvinnefiendlige ytringer. Jeg leser hennes bidrag i Klassekampen med glede og interesse, så NRK-ytringen var en stor skuffelse.

Hilsen en virkelig oppbrakt Ragnhild

3 kommentarer
    1. Dette må være et godt eksempel på i-lands problematikk. Hvis hun syns rynkene er viktigere enn det hun snakker om… ja da syns jeg hun må finne seg noe viktigere å snakke om!
      Hilsen en rynkete og dvask øyeblikkelig 49-åring som syns rynker er noe av det jeg bekymrer meg minst over

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg