Husarbeidet i “gamle dager”.

I disse dager er det 50 år siden Nyfeministene som bevegelse startet. Som mann kan også jeg se at utrolig mye har skjedd. Kvinner utdanner seg og har en selvstendig økonomi. Men for å ha forståelse for dette, kan det være nyttig å se på noen av de endrete forutsetninger.

Som de fleste som leser denne bloggen vel vet, jeg er født i 1936 og vokste opp på landsbygda. Bestemødrene på begge sider var født mellom 1870 og 1880. Sammen med bestefedrene mine drev de middelstore gårdsbruk på Østlandet. De drev med stor- og småfe og dyrking av korn og rotvekster. Bestemødrene fikk første barn ett par og tyve år gamle og som vanlig var, hvis helsa holdt, ble det tilsammen mange barn. Det ble selvsagt mye barnestell og matlaging til en stor husholdning. Hvis tiden tillot det, ble det også stell av dyra og evt å ta et tak på jordet. Jeg opplevde bestemødrene som mer eller mindre utslitte som 60-åringer.

Mor var født i 1905. Etter realskole, handelsskole og husmorskole (kfr bildet!), ble det giftermål og 2 barn. Særlig i vinterhalvåret ble arbeidsdagene for far fra 0630 til det ble mørkt i skogen, 6 dager i uka. Det er særlig perioden fra 1940 til 1950 jeg husker hjemmet som en strevsom arbeidsplass. Vi dyrket mange forskjellige ting i hagen. Vi hadde gris, kaniner og høner. Det ble slaktet og hermetisert slik at vi hadde bra med mat året rundt. Klær ble sydd av all verdens stoffrester og vi frøs ikke.  Mao. mor sto for alle de hjemmebaserte tjenester og far stod for familiens inntekter. Som jeg pleier å si, generalisering er en farlig øvelse, men jeg tror denne arbeidsdelingen var ganske vanlig i Norge i disse 2 generasjonene. Slik ble det, og få så noen kjønnskamp i dette.

Jeg er også sørgelig klar over at de 2 generasjonene jeg her beskriver,  på mange måter var privilegerte. Både på landsbygda og i byene var det mye fattigdom hvor mor og far slet tungt for å få endene til å møtes.

Så til kvantespranget. Det er ikke uvanlig i dag at på gårdsbruk jeg her har beskrevet, er bondekone lærer og gubben selv kjører buss osv.  Både ute og inne er det meste mekanisert og vanlig gårdsarbeid tar lite tid. Det inntektsgivende er noenlunde likt fordelt

Omlag 75 prosent  av uteksaminerte leger og jurister er kvinner og for første gang er det mer enn 50 jenter som er tatt inn på politihøyskolen (inkludert ett av våre barnebarn). Inntektene til familien, barneomsorgen og arbeidet i heimen burde gi seg selv. Alle undersøkelser viser nok dessverre at kvinnene fremdeles må ta den største børa i heimen. Men vi menn lærer vel med tiden.

Så til noe av poenget mitt. Våre forfedre slet, men de fleste opplevde livet likevel som bra. Naturgitte forutsetninger var annerledes, selv om noen av datidens gubber også da tok vel mye styring.

Hilsen Thor-Øistein

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg