“Hva med å sitte en tur i skogen ?”

Jeg sier det med en gang. Å komme seg ut i naturen er bra for det meste her i verden. 2 tredjedeler av oss kommer knapt opp av stolen og ihvertfall ikke ut i naturen. Det er nå godt dokumentert at en time eller så, ute i naturen virker bra på alt som har med helsa vår å gjøre. Dette skal jeg komme tilbake til.

Redaktør Are Brean i Tidsskriftet for den norske legeforening, skriver nå i en leder følgende:

“Moderat fysisk aktivitet i form av gange forebygger en lang rekke sykdommer. Transportøkonomisk Institutt regnet ut i 2009 at den positive helseeffekten av økt gange i befolkningen er 3 kroner per gåtte kilometer”. Artig å vite, men gjør neppe inntrykk på folk flest.  Vi er de feteste i Norden og det har mange årsaker. Det strides de lærde om, men det har nok noe med et rolig og sedat liv å gjøre.

“Å gå” er en sterkt undervurdert aktivitet i helsesammenheng. Vi vet at det skal ikke mye til før vi får glede av det på de fleste måter. Alt for mange orker ikke eller kanskje ikke gidder.

For noen år siden, etter å ha holdt et foredrag om fysisk aktivitet i alderdommen, ble jeg spurt, ” du snakker hele tiden om å gå i skogen, kan jeg ikke like gjerne gå en tur i byen?” Jeg svarte litt svevende på det, hvilket jeg neppe hadde gjort idag.

For vel 40 år siden startet bevegelsen Shinrin Yoku ( skogsbading) i Japan. Man ryddet noen stier i skogen og gjorde det enkelt for folk å komme dit fra byene. Dette har spredd seg over hele Japan og ellers i verden også. Det foreslås at folk tilbringer et par timer i skogen og det utgjør det såkalte badet. Om man går eller sitter er ikke så farlig. Det viktige er skogens ro, fuglekvidder og nærheten til naturen. Japanske forskere har skrevet bøker om dette og de mener å ha gjort viktige observasjoner. Skogsbaderne er sunnere enn de vanlige byborgere. Det gjelder både den fysiske og mentale helse.

Forskerne legger vekt på den spesielle luften i skogen. De fleste trær og planter ellers avgir såkalte fytoncider, kjemiske substanser som finnes i all skogsluft. Forskerne mener å kunne påvise at dette er sterkt medvirkende til at vi har det bra i skogen og gir gode helsegevinster på sikt.

I Oslos bydeler prøver nå Røde Kors å motivere oss gamle til å bli med på tur. Nylig fikk vi til en tur fra Sagene bydel til Finnerud i Nordmarka. Det var med rullestol, rullator og stokk. De ble ikke mange hundre meter i skogen  før litt mat. Dette var en tur for dem som ellers ikke kommer seg ut. Jeg tror nettopp dette er poenget. Vi har fine parker med mye natur og skog i nærområdet. Tenk det at omlag 70 prosent av oss kommer ikke dit engang. Jeg håper at Røde Kors prosjektet kan bidra til en begynnelse på noe.

Jeg vil ikke nedsnakke at noen av oss gamlingene driver intervalltrening og går på SATS, men utfordringene ligger nok et annet sted.

Hilsen Thor-Øistein som fortsatt prøver å være aktiv i naturen

4 kommentarer
    1. Det høres nydelig ut å ta turen ut i skogen og naturen. Stillheten og det å kunne klare å lytte ut alle de ulike små lydene og distingvere dem fra hverandre, er balsam for sjelen. Jeg er dessverre en av de som sitter mest inne, men jeg vet jeg burde komme meg opp og ut. Det er ikke så mye skog her jeg bor, men en tur til stranden for å høre på havets bølger gir nok litt av samme effekten, dog ikke helt…
      https://lindasakseide.blogg.no

        1. Så hyggelig å høre at du setter pris på bloggen og det vi gjør 🙂 Det setter jeg stor pris på.
          Det var nydelig på stranden like ved bølgekanten i går. Suset fra havet når bølgene skyller inn over sanden…ah…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg