Må gamle plages med “4×4” og intervaller ?

  1.  
    For å si det med en gang, det er det ikke. Jeg skal prøve å si  litt om dette. Da vil jeg begynne med å si at når vi blir gamle, bør vi drive med aktiviteter som er overkommelige, som vi trives med og som vi føler gjør godt. Når jeg og venner er heldige og er blitt gamle,vil jeg ikke høre  mer “helsemas”. Noen “god råd”, må vi nok finne oss i, men det kommer kommer helt til slutt

Omlag 70 prosent av oss gamle beveger oss for lite, og det vil si mindre enn 150 minutter i uken som er rådet gitt av helsedirektoratet. I snitt, vel et kvarter gange per dag, er nok til å legge grunnlag for en rimelig god fysisk og mental helse. Vi behøver  ikke kalle det trening engang. Vi steller hus, vi handler i nærbutikken, vi går trapper og vi går på besøk til hverandre, osv. Noen dager gjør vi lite, andre dager mer, men er vi bevisste på dette, det blir tilstrekkelig.

Mange gamle beveger seg knapt opp fra stolen. Nettopp denne gruppen har den største helsegevinster av alle ved å bevege seg litt. Stikkordet er enkelt, sitt ikke mer enn 50-60 minutter av ganger. 3-4 minutter bevegelse er nok til at mange positive ting begynner å skje i kroppen, slik at du kan sette deg igjen.

Jeg lurer på hvor mange av oss som sovner til Dagsrevyen ? Egentlig en påminnelse om at en liten middagslur midt på dagen er glemt. Mange undersøkelser viser nå at en kort middagslur også er bra for totalhelsa vår.

Velmenende instruktører forteller oss, som jeg antydet, intervaller må til, uansett alder. Norsk forskning har vist at  intervall-trening er det mest effektive for å få en bedre kondisjon og for å bygge opp en bedre hjerte-helse. Feks ved såkalt 4×4, dvs 4 minutter oppunder det du greier, 2-3 rolig bevegelse, så 4 minutter nesten full pinne,  så rolig 2-3 minutter. Dette gjentas 4 ganger.  Dette programmet er vist svært effektivt for å bygge seg opp etter et hjerteinfarkt, og benyttes også i toppidretten. Men jeg beklager å måtte si det, dette er et effektivt program for de få gamle med en helt spesiell motivasjon.

Det er da artig å kunne fortelle at en aktivitet hvor vi, en eller to ganger drar til med litt høyere puls i noen minutter, får en effekt som er nesten like bra som 4×4. Så da så!! Men jeg gjentar meg selv. Gjør det,, hvis du føler for det.

Så til slutt, uansett hvor gamle vi blir, det er lov å være litt forfengelig. Vi liker å gå skikkelig, vi vil gjerne være rette i ryggen. Noe styrketrening noen ganger i uken er nok. Når alt kommer til alt, det siste og beste helserådet gammeldoktern gir fra seg er: gå en tur og driv litt styrketrening.

Vårhilsen fra Thor-Øistein

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg