Mye å undre seg over i vårsolen

Slik spirer og gror det på stuegulvet vårt.

Nå er april akkurat slik jeg drømmer om våren skal være. Kjølige kvelder, men etterhvert sommervarme dager. Alt spretter ut omkring oss, løvet blir grønnere for hver dag som går og i dasg så jeg det første kirsebærtreet i full blomst på Majorstuen. Småfuglene kvitrer og når solen begynner å dale ved 6 – 7 tiden synger svarttrosten så makeløst vakkert. Finnes det noe sted på jord det er bedre å være enn i Norge, i alle fall i Osloområdet, om våren? Samvittigheten stikker, for går det an å fryde seg og ha det så fint når Europa brenner?

Men så er det undringen. Jeg vet at politikk betyr kompromisser og brutte løfter. Det betyr også å stå hardt på sine primærstandpunkter selv om det av og til kan virke for dumt. Men nå er det grunn til å spørre seg om hva slagordet “vanlige folk” egentlig betyr. For justisministeren betyr det at man ikke skal høre på ekspertene, men heller lytte til vanlige folk når det kommer til domstolreformen. Når et nærmest samstemmig fagmiljø ønsker å beholde reformen så vil hun altså reversere den fordi hun lytter til vanlige folk. Jurister er altså ikke vanlige folk.

Så har vi Ullevål sykehus. Her ønsker både vanlige folk i Oslo og et nokså stort fagmiljø å beholde Ullevål og Rikshospitalet og slippe et monstersykehus på Gaustad. Det ønsket også Vedum og hans flokk inntil Ullevål ble ofret til fordel for mer ulvejakt (det med ulvejakten er min insinuasjon). Det er ganske trist når kompromissene får så vidtrekkende konsekvenser. Så undrer jeg meg veldig på hvor hensynet til vanlige folk kommer når staten ved helseministeren er villig til å overkjøre Oslo kommune og nettopp vanlige folk. Dette for å true igjennom en plan som fagfolkene er i mot, vanlige folk er i mot og attpå til hennes regjeringspartnere er i mot selv om de ikke tør å si det høyt lenger.

I dagens Aftenposten er det en kronikk skrevet av ti meget kjente personer innen medisin, en sivilingeniør og eiendomsutvikler, en tiligere sykehusdirektør og sosialminister og en tidligere helseminister. Tretten personer som burde ha greie på det de snakker og skriver om, men det er kanskje ikke vanlige folk? Kronikken gir en tydelig beskjed om hva som er i ferd med å skje og hvordan utredningen fra Helse sørøst og Oslo Universitetssykehus ikke er tillitvekkende. Forfatterne peker på at fagmiljøene som er viktige for et godt akuttmedisintilbud splittes. Dette rammer beredskap for omfattende skader ved store ulykker, branner eller terroranslag. Videre vil planene til helse sørøst og regjeringen gi et dårligere psykiatritilbud, problemer med utdanning og forskning, for liten tomt på Gaustad, for få sengeplasser, enorme bygge- og driftsutgifter og økt forbruk av helsepersonell. Et av helseministerens kronargumenter er at hvis ikke Gaustadplanen blir realisert vil utbyggingen av Aker bli vesentlig forsinket. Dette er feil, i beste fall en misforståelse i verste fall en fordreining av sannheten, Byggingen av Aker sykehus kan starte uansett uten vesentlige forsinkelser. Les og bli klokere http://Statlig inngripen løser ikke sykehusproblemene i Oslo 13 innleggsforfattere

En regjering som vil lytte til vanlige folk lytter ikke, men overkjører. Det gir ikke tillit til denne regjeringen, snarere tvert i mot.

Hilsen Ragnhild som uansett nyter våren og håper at regjeringen tar til fornuften. Det er ingen skam å snu.

 

 

2 kommentarer
    1. …..finnes det noe sted på jord det er bedre å være, iallefall i Osloområdet, om våren? …spør du;-) joooaaa…ikke så verst her jeg bor heller…i sør tyskland…ikke så langt fra Rhinen (Karlsruhe)…på landet med grønne enger rundt…. sorry, kunne bare ikke dy meg;-)
      Men forstår deg veldig godt! Det er på denne tid av året jeg lengter mest til Norge, nettopp Oslo/Asker området…inkludert Bygdøy når syrin står i full blomst der…aldri opplevd maken! Blåveis så langt øyet kunne se på “mitt” sted i retning Røyken…
      Ikke vet jeg hvordan det er der nå men dengang jeg bodde utenfor Asker og jobbet i Oslo på 70tallet skulle jeg ønske at våren i Norge aldri tar slutt! Så jeg forstår, selv om jeg ikke er norsk hehe
      Takk for en veldig fin blogg som jeg bare MÅ lese, kommenterer jo aldri men nå Måtte jeg bare…fordi jeg forstår!! Hehe
      Ha en riktig fin vår og nyyyyt (Ikke reise fra Norge NÅ vet dere)
      Hilsen med glimt i øyet
      Annette

      1. Takk Annette, for en påminnelse og for dine betraktninger rundt våren både her og der du bor og lever. Det som sydligere strøk ikke har er den forandringen som så langsomt skjer i april/mai. Men nå kan jeg fortelle deg at vi har det iskaldt med nordavind. Veldig hyggelig at du liker bloggen vår. Tusen takk.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg