Sommer-Oslo ved tre av dem

Da jeg var ung var Oslo en liten by hvor hovedattraksjonen for oss unge var strekningen slottet – Østbanen (som det het den gangen) og fra UB (nå Nasjonalbiblioteket) til Universitetet – ikke på Blindern, men i sentrum. Nille, mellom Nasjonalteateret og Undergrunnen (som nå selvfølgelig er T-banen, var byens eneste utekafe og et viktig samlingspunkt for russ, studenter og andre unge i sommerhalvåret. I løpet av noen tiår er byen vår blitt totalt forandret med mange flere tyngdepunkter og spennende steder å oppholde seg. Vi har selvfølgelig beveget oss rundt i byen, har vært i Middelalderparken og Bjørvika og har også badet på Sørenga. Nå tok vi en ny runde som startet ved nye Deichmanske bibliotek og fikk med oss nye opplevelser i byen vår.

Biblioteket er fantastisk – det er ikke mer enn en mening om det. Derfra gikk vi det som egentlig skulle blitt en av byens paradegater, Dronning Eufemias gate, til den flotte fotgjenger- og sykkelbroen som går over jernbanelinjene. Der tok vi inn til høyre til Stasjonsalmenningen – og der åpnet det seg en stor lekeplass for barn, springvann og fontener og en bygningsmasse en ikke skulle tro var mulig i en så nøktern og gråfarget by som mye av Oslo har vært. Turen vår videre gikk forbi Munchmuseet som fortsatt står noe uferdig med en utstikker som skal huse den 9 meter høye bronsestatuen The Mother, av den engelske kunstneren Tracey Emin og være en grønn lunge. Blomsterfloraen rundt statuen skal komme fra frø hentet fra øyene i Oslofjorden.

Etter å ha beundret museet som fortsatt ser litt trist ut uten tydelige vinduer i solskinnet, krysset vi Akerselva og undret oss på om det gikk an å leie/låne de mange trebåtene som lå fortøyd langs elvebredden. Det gjør det! Vi kom i snakk med en ung mann (sannsynligvis mer middelaldrende, men for oss er alt under 65 ungt) som holdt på å fortøye en tresjekte. Han kunne fortelle oss om Akerselva Trebåtforening mens han ventet på moren sin som han hadde gitt robåttur til Gressholmen med middag i bursdagspresang. Heldig for dem begge at det ikke blåste.

Nå var vi nesten ved Akerselvas utløp og fant enda en severdighet, nemlig Grønlands flytende hage. Akkurat nå sto den flytende hagen på land for noen justeringer. Vi fikk komme opp i den og se hvordan frukt og grønnsaker dyrkes helt uten jord ved hjelp av vann tilsatt mineraler og næringsstoffer. Vannet sirkulerer og gjenvinnes i store rør i taket på “boblen”, såkaldt hydroponisk dyrking. Dette er i følge våre hyggelige informanter fremtiden for urban hagebruk. Nede på bakken holdt en rekke ungdommer på med snekring av forskjellige remedier til dyrking, plantekasser og liknende. Som det fremgår av informasjonsplaten ved området er dette en læringsarena for ungdom i bydel Gamle Oslo. Ansvarlige er Hersleb vgs og Grønlands flytende bybondelag.

Et flott tiltak som bare må applauderes.

Nå meldte trangen til en liten kaffepause seg og valget sto mellom Sørenga og SALT. Vi valgte SALT på strandpromenaden mot Rådhusplassen og det angret vi ikke på. Selv om de to brødrene ser litt lite entusiastiske ut på bildet er det på ingen måte representativt for den stunden vi hadde med en Isbjørn, kaffe og kake.

Etter den stoppen gikk turen forbi Oslo Militære Hospital som ligger på Grev Wedels plass i Kvadraturen og nå huser blandt andre Oslo Bys Vel og Kulturrådet. Bygningen sto i Empirekvartalet som ble revet i 1950 årene og ble gjenoppbygget takket være mye privat initiativ og penger i 1981-1984, og deretter hjem til Lilleborg. Brødrene Thor-Øistein og Per-Christian og jeg hadde en strålende byvandring med mye formidlet kunnskap fra PC og folk vi traff på vår vei. Takk til dere alle.

Hilsen Ragnhild som stortrives i Sommer-Oslo

 

2 kommentarer
    1. Så bra med litt inspirasjon, mye å hente for meg, som har tenkt meg et par dagers turisttilværelse i Oslo. Jeg får ikke med meg min «bedre» halvdel på byferie, så her skal jeg bare ta hensyn til meg selv, tusle rundt og hygge meg. Ingen oppdrag, eller oppgaver, ingen barn eller barnebarn denne gangen, kun være turist👵🏻. Jeg starter jeg på det nye biblioteket, og ellers blir det å tusle rundt. Den flytende hagen skal jeg Ihvertfall få med meg, godt tips.
      God ferie🌞

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg