Tur i det grønne med ball og kølle.

 

De fleste forstår nok at dette har med golf å gjøre. I sin tid sa Mark Twain noe slikt: ” Den enkleste måte å ødelegge en ellers hyggelig tur i det grønne på, er samtidig å prøve å slå en liten ball ned i et lite hull med en kølle”. En golfrunde tar ofte 4-5 timer og det blir for de fleste av oss rikelig anledning til å ergre seg over egne ferdigheter, eller mangel på sådanne.

Jeg slo min første golf ball for vel 30 år siden. De første årene var det ambisjoner om å bli en brukbar seniorspiller men etter hvert så jeg klart at dette måtte nedjusteres. Og det har vært bra! Med årene har vi hatt mange hyggelig golf- runder både her og der. Ragnhild og jeg er enige om at enkelte gode hull og vellykte slag er nok til å glede oss. Vi er også istand til å spille med lave skuldre og ha det hyggelig. Dagsformen varierer veldig og for 3 år siden ble jeg klubbmester på Gumøy. Utrolig men sant.

I 1955 startet 4 av de gamle gubbene på bildet studiene i Oslo. 3 av oss ( og ektefellene) spilte etter hvert golf. I snart 20 år har det vært samling på Bråtene ( Gumøy). I år ble det 2  ganger 9 hull, bading og gode middager. 25 grader begge  dagene. Det gikk langsomt og vi ble slitne. Men bevares hvor heldige  vi er!!  Det er ingen selvfølge at helsa tillater oss dette når vi er født i 1936!

For 25 år siden ble Gumøy Golfklubb etablert . 3-4 entusiaster gikk sammen med bonden Ellef. Noe dyrka mark og noe utmark ble til en 9-hulls bane. Det har etterhvert blitt omlag 225 hytteaksjonærer. Vi deler green-keeper med Bamble golf. Bjørn Frode gjør en glimrende jobb med de ressurser vi har. Både vi medlemmer og gjester er mer enn fornøyde. Vi behøver ikke bestille tid. Uten særlig venting, er det bare å stille opp. Morgenturer med Anders ser jeg frem til og 5-6 hull med Ragnhild.

I yngre år var jeg nok i overkant opptatt av at alt skulle være trening eller skikkelig mosjon. Sansynligvis har alderen ført til at jeg synes at all aktivitet, alene eller aller helst sammen  med andre, er det hyggeligste jeg kan foreta meg. Og det er nok bra for noe også.

Vennlig hilsen Thor-Øisten som ser frem til en god sommer

 

 

2 kommentarer
    1. Kjære dere
      Morsomt å følge med dere og hva dere skriver
      Er som regel veldig enig i alt dere skriver
      Må nå også gi en flott karakter til rosen, den er praktfull , remoterende tror jeg, sansynligvis en New Davn
      God sommer

      Fra Torild b
      Hjertelig velkommen til Arendal dersom dere tar turen sydover

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg