Om Birken og oss “litt eldre”.

Nå er det Birken-helg.

Jeg får bare tilstå det med en gang. Jeg har vært skientusiast hele livet men ble aldri noen stor skiløper. Før jeg ble 50 år gikk jeg noen Birkebeiner renn og greide ett par merker. De fleste er selvsagt klar over at det er det det dreier seg om. Hvis vi ikke greier merket, pleier vi si, ” vi hadde en flott tur over fjellet og sosialt hadde vi det strålende”, 10-15 tusen løpere går over fjellet fra Rena til Lillehammer hver år. De yngste er i juniorklassen og ifjor var det 10 stykker i klassen 80 år og eldre. 54 km og 1000 høydemeter krever sin kvinne og mann og det skal jeg se litt nærmere på. 

Er ikke all fysisk aktivitet bra for oss ?

Det farligste vi gjør, er selvsagt å sitte i ro. Men som ellers i livet, “for mye eller for lite bederver det meste”. I alle år har jeg samlet faglitteratur som har med fysisk aktivitet å gjøre. Det være seg alt fra toppidrett til mosjonsidrett. Det siste ble spesielt interessant etter at joggebølgen startet i begynnelsen av 70 åra med feks 40-50000 deltakere i de store maratonløpene. Erfaringene fra disse sammenfaller godt med hva vi ser når vi får ski på bena. Personlig trener Tore Austad har en fin artikkel i Aftenposten 15 mars om “Birken jaget”, og han ser på endel av det som er dagens kunnskap.For noen år side ble det undersøkt 509 birkebeinere i alderen 65 til 90 år. Man fant bl.a. at de raskeste og beste løperne hadde økt risiko for å utvikle hjerteflimmer. Det er faktisk funnet at denne gruppen har flimmer vel 15 ganger så hyppig som i befolkningen ellers. Det må samtidig sies at dere helse generelt var bedre enn i snitt-befolkningen. Slike funn understøttes av mange arbeider. Konklusjonen er rett og slett, moderat fysisk aktivitet holder oss spreke og utsetter starten på aldersrelaterte sykdommer. Hard trening og nummer på brystet kan koste mer enn det smaker.

Hva med gamle,tidligere toppidrettsutøvere?

Jeg har ofte god kontakt med eldre utøvere. Flere av dem sier faktisk at hjerteflimmer nærmest er en yrkesskade etter mange år med hard trening og tøffe konkurranser. Hva kan det skyldes? Mye tyder på at det i det store, kraftige, idretts-hjertet kan dannes fibrose/arrvev, etter hvert som årene går. Dette sees særlig i forkamrene og dette kan få konsekvenser for hvordan de elektriske impulser dannes og ledes. Et hjerte som slår raskt og uregelmessig, har en dårligere yte-evne enn et friskt hjerte. Flimmer disponerer også for blodpropp. Flimmer behandles medikamentelt og i endel tilfeller  med et lite inngrep rettet mot det stedet i hjertet som danner de uregelmessige elektriske signalene, såkalt ablasjon.

Hva synes så jeg om gamle skiløpere i Birken?

All trening til Birken er strålende med korte og lange turer om hverandre. Etter 70 år, flott med en tur over fjellet hvis du er frisk. Men demp ned konkurranse momentet og press ikke for hardt. Jeg har eldre venner som har konkurrert med et hjerte som “flimrer”, ikke særlig lurt, og de har angret i etterkant. Jeg kjenner også til flere som før de er midtveis, har fått sin flimmer debut. Hele mitt poeng er: hvorfor i all verden plage seg selv med nummer på brystet, når vi kan ha så mange turer uten at det går på helsa løs? Jeg vet at noen 70-75 åringer vil protestere på mine betraktninger. Men det er OK, men vi er klar over våre valg.

Hilsen Thor-Øistein (snart 82) som nettopp har hatt en fin tur i Marka med kona og hund.

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg