Øl og vin på middagsbordet. Hva synes barna?

Lunsj og middag i det grønne.

Jeg har allerede skrevet det noen ganger. “For en sommer vi har sørpå i år!”. Nå er det 20-25 grader hver dag og badevannet er strålende. De flest måltidene spises ute. Noen ganger blir det bare ett par brødskiver i full fart og andre ganger setter vi oss rundt det store bordet med god mat og drikke. Og det er nettopp dette jeg har lyst til å skrive litt om. Det er litt usikre tall, men det er omlag 10 av befolkninger som er totalt avholdende fra alkohol. Resten bruker alkohol, noen mer eller mindre daglig, noen bruker det bare i festlig lag. Etter en lang dag med uteaktiviteter kan det hele avrundes med grillmiddag med besteforeldre, barn og barnebarn. Øl eller vin til de voksne og saft til barna. Veldig sjelden at det blir noe mer enn ett par glass vin eller øl, men likevel nok til det blir litt livlig. Er det så galt da?

Hva vet vi om barns reaksjoner når de voksne drikker alkohol?

Det ble tidligere iår gjort en undersøkelse blandt barn for å få klarhet i hva barna synes om at mor og far drikker alkohol i ferien. De ville helst at de voksne drakk lite i ferien, maks ett til to glass når de var sammen med barn. Tidligere undersøkelser har vist at barna blir utrygge når vi voksne oppfører oss annerledes enn vi pleier. Vi kan selv tro vi blir festligere og morsommere, men det er usikkert om barna ser det slik. Barna vil ha den tryggheten den vanlige mor,far,bestemor og bestefar gir. Det er sansynligvis greit at barna kan oppleve festlige måltider uten at det står vin eller øl til de voksne på bordet hver dag? Huff, dette høres litt moralistisk ut, men det kan i gitte situasjoner være triste situasjoner. Se en gang til på bildet jeg har lagt ut. Det minner litt om “Hipp, hurra” fra Skagen for 120 år siden. Stemningen ser ut til å være fin, så får vi håpe at barna også synes det er greit.

Moderasjon er greit for alle!

Nylig ble en stor studie publisert. Over 600 000 fra 19 såkalte høyinntektsland ble fulgt gjennom flere år. Undersøkelsen presenterer mye tall som for de fleste av oss er uinteressante. Derfor blir det her litt fra sammendraget med konklusjoner. Denne viser det vi egentlig har visst bestandig. Moderate alkoholinntak er greit for helsa vår. Og hva er så det? Omregner vi så dette fra gram og enheter alkohol  til  glass vin i uken, så sier tallene:  Drikker vi fra 6 til 12 glass per uke, blir livet hos en 40 åring  redusert med ca 6 måneder. Drikkes det mer enn 20 glass i uken, er det en levetidsforkortning på ca 4-5 år. En slik undersøkelse forteller om sannsynligheter i en stor gruppe og ikke om enkeltmennesket! Greit å forstå.

Mange av oss synes at et glass øl eller vin er godt. Skuldrene senkes og pratene går greit. Men vi bør ha i tankene at det stadig er noen, også i besteforeldre-generasjonen som ikke greier å holde det der. Men la oss prøve!

Hilsen Thor-Øistein

 

 

5 kommentarer
    1. Dette har ikke noe med siste blogginnlegget å gjøre, men jeg legger inn et spørsmål her.
      Nå har sett gjennom bloggen deres, og her er det mye bra, så bra at jeg vil fortsette å følge bloggen.
      På endel andre blogger, er det en mulighet til å «følge» bloggen slik at det dukker opp en Mail når dere legger ut et nytt innlegg,, eventuelt svarer på mitt svar, det kan jeg ikke finne hos dere? Er det meg som er for lite teknisk, eller har dere ikke en slik funksjon?

    2. Hei Merethe: Godt spørsmål. Vet det er noen som sier de følger bloggen vår, men jeg vet altså ikke hvordan det kommer i stand. Dette skal jeg undersøke, dvs få noen som er mer tekniske enn vi er til å hjelpe. Takk for at du satte meg på dette og veldig hyggelig at du liker bloggen. Hilsen Ragnhild

    3. Når jeg ser på bloggene jeg følger, ser det ut til å være fra blogspot.com. Det er vel Google sin? Dere bruker vel blogg.no. Mulig noe av problemet ligger her, at blogg.no ikke har denne funksjonen?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg