Hva er det med juletreet?

  • Første søndag i advent er en spesiell dag for familien Halvorsen-Endsjø. Jeg vil ikke påstå at vi er spesielle, men takket være Ragnhild har vi et “juleløp” herfra og til julaften. Nå skal ikke jeg plage leserne med detaljbeskrivelse av alle forberedelsen våre. Jeg skal konsentrere meg om mitt forhold til juletreet.

Nå har vi bodd på Lilleborg i 11 år. I alle disse årene har sameiet satt opp ett høyt og flott grantre og lysene har vi tent nettopp første søndag i advent. Denne grana ble litt spesiell for meg. Den unge mannen som satte opp det 8 meter høye treet, kunne fortelle at det kom fra Kvakestad planteskole i Ski. Det er da tilfeldigvis en av nabogårdene til familien Endsjø’s gård der ute. Kan vi si “at sirkelen er sluttet”? For omlag 80 år siden var jeg med far for første gang og hentet juletre i skogen. Og slik ble det i mange år. Ett tre ble ikke bare ett tre, men også historien hvor vi hadde hentet det.

Barnebarna vår er nysgjerrige og spør om det meste, derfor er jeg nogenlunde oppdatert rundt juletreets historie. Det evig-grønne gran eller furutreet symboliserer nettopp dette det evig-grønne for oss mennesker. De første beskrivelsene av juletreet er fra Tyskland på 1500 tallet og første gang i Norge i 1822.  Til å begynne med var det utetrær med lys og pynt, etter hvert ble det mindre trær inne i stuene til folk. Når vi begynte med pakker under treet vet jeg ikke. Men sansynligvis startet det da julenissen ikke greide å få alle gavene i hus alene.

Etter diverse helt nødvendige forberedelses gjøremål i heimen idag, dro vi i skumringen opp i Maridalen. Gårdsveien fra Hammern forbi Klosterruinene til Kirkeby gård, er en messe verdt i kveldslyset. Det store treet på gården var satt opp, kfr bildet, og bonden selv med kone og stor gutt kom fra skogen med 2 mindre trær. For første gang i mitt liv så jeg juletrær med rimelig stor torv rundt rota. Bonden kunne fortelle at treet holder seg grønt lenger da. Men for folk flest er nok dette ikke et aktuelt arrangement?

Jeg håper at vi, “folk flest”, spør hvor trærne kommer fra, når vi går ned på hjørnet for å kjøpe ett. I fjor kom alt for mange fra plantasjer i Danmark. Jeg sier ikke mer.

Vennlig hilsen Thor-Øistein som gleder seg til en lang Desember.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg