Hva er hemmeligheten ved å gå?

 

I sommer har jeg til og fra, stykkevis og delt, lest Shane O’Maras bok, “In praise of walking”, Jeg vet ikke hvor mange artikler og bøker jeg har lest om ” å gå” og alt som skjer med oss når vi beveger oss.. Etter å ha levd med O’Mara  en stund nå, føler jeg at jeg er oppdatert pr. 2020. Han dokumenterer med bakgrunn i bred forskning at ” Å gå ” er basis for alt i livene våre. Mesteparten er selvsagt forskning foretatt av andre, men noe har han gjort selv.

Det enkleste er ofte det beste. Intet er er enklere enn å gå, hvis helsa tillater det. Er vi ikke istand til å stå oppreist og greier å flytte det ene benet foran det andre, så vil  enhver annen form for bevegelse være bra for oss. Er vi i stand til å mobilisere noe muskulatur i det hele tatt, setter dette i gang en rekke prosesser som er bra for både kropp og sinn.

Både fordi O’Mara sier det, og fordi vi erfarer at det er riktig, vi bør prøve å bevege oss hele dagen. Jeg har skrevet tidligere om farene ved lengevarende sitting, så det skal jeg ikke si mere om. Helsegevinster ved regelmessig bevegelse er overveldende. Likevel føler jeg det viktigste er opplevelsen av det er bra for meg “her og nå”.

Sist helg besøkte vi venner på Hafjell. Vi var 4 generasjoner sammen. 80- 50-20- åringer og lille baby på 5 kg og 55 cm. God mat og hyggelig prat innendørs var deilig, men flere timer utendørs i fjellet blir  grunnopplevelsen av en slik tur. Etter at ungdommen hadde hatt sine treningsturer, ble det kosetur med baby i sele på magen. Dette har i generasjoner vært vanlig i feks Afrika og er ingen lang tradisjon i Norge. Godlyder fra lille barn sier vel nok.

Hafjell er det ideelle terreng etter hvert som årene går. Passe bratt og mye flatt terreng. Enten vi sykler, beveger oss rundt med eller uten ski på beina, så er ikke utfordringene for store. Vi blir ikke i overkant slitne og vi snubler ikke for lett. Mao, helt passe. Tur i fjellet gir ro i sinnet. Vel å merke når vi ikke trekker opp til diskusjoner som blir for heftige. Og det bør vi ikke gjøre!!

Om noe sau og 7-8 kyr er utrykk for et bærekraftig landbruk på Hafjell skal ikke jeg si noe om. Men hyggelig var det å kjenne lukta av kumøkk. Attpå til sto det melkerampe ( restaurert) i veikanten.

Takk for fin tur, som bare bekrefter det vi vet. Tur i det grønne er godt for alt.

Hilsen Thor-Øistein som går så lenge beina holder og som sansynligvis fortsetter uansett hva fremtiden bringer.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg