Hvis ikke Mattilsynet tar ansvar hvem skal da gjøre det?

Hva har vi et mattilsyn til?

Jeg har tidligere skrevet om L-serin Hukommelse og markedsføring og får solid støtte av professorene Finn Wisløff og Knut Engedal i Aftenposten 10.3   http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/1k16QK/Markedsforingen-av-L-SERIN-Hukommelse-er-uetisk–Wisloff-og-Engedal. 

Professorene etterlyser god dokumentasjon på at produktet holder det det lover, nemlig å forebygge demens og mener Mattilsynet svikter sin oppgave når det bare uttaler seg om at produktet er trygt og ikke undersøker om det finnes dokumentasjon for den påståtte virkningen. I et tilsvar som for meg virker som et “God dag mann, økseskaft”- fra Mattilsynet 14.3   https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/6nm5gW/Kort-sagt_-torsdag-14-mars

blir det skrevet at joda, Mattilsynet skal følge med på om produsenter og markedsførere av bl.a. kosttilskudd kommer med helsepåstander som det ikke er forskningsmessig dekning for. Det er produsentenes eget ansvar å følge loven, Mattilsynet fører tilsyn og skal påse at loven følges. Hvorfor de ikke har ført tilsyn med og forbudt de udokumenterte påstandene som Pharma Norge kommer med når det gjelder L-Serin er ubegripelig.

På Mattilsynets hjemmeside ligger en veileder

Veilederen beskriver akkurat det som professorene Wisløff og Engerdal etterlyser: Det er bare påstander som er tilstrekkelig vitenskapelig dokumentert som kan godkjennes. I avisene blir vi daglig møtt av annonser for ulike former for kosttilskudd som skal hjelpe oss med alt fra å få bedre blodsirkulasjon, bedre sexlyst og unngå natt-tissing til, som for L-Serin, å få bedre hukommelse. Det meste underbygget av enkeltpasienters gode opplevelser og noen artikler i populærvitenskapelige medier. Hvorfor følger ikke Mattilsynet sitt eget regelverk og forbyr mye av denne reklamen med tvilsomme helsepåstander? Når vi vet hva en helsides annonse (med farger) i en dagsavis koster, er det tydelig at disse produktene selger som varmt hvetebrød, er det noe vi gjerne vil tro på så er det at vi på en enkel måte kan slutte å tisse om natten og få bedre hukommelse,

Hvem skal ta ansvar?

Noen må ta ansvar for å rydde opp i dette kaoset av udokumenterte påstander. Produsentene skjuler seg bak formuleringer som kanskje gjør at de ikke kan tas juridisk. Etisk er det klart at veldig mange påstander kommer inn under villedende markedsføring selv om jussen kanskje ikke holder. Noen må ta ansvar på vegne av alle som blir lurt. Det er tydelig at Mattilsynet ikke vil eller kan, hvem da? Er det mulig å spille ballen over til Helsetilsynet eller?

Hilsen Ragnhild som er oppgitt over all uetisk markedsføring av kosttilskudd

1 kommentar
    1. Før var det blåbær fra Medox. Ikke måte på hva inntak av blåbær kan fikse. Jeg var møkklei annonsene.
      Spar pengene, kjøp heller sunn mat og mosjonér!
      Dersom alle disse mirakelnaturtilskuddene virket, ville vi vært en frisk gjeng i Norge. Vi er vel heller på toppen ang sykmeldinger, sykehuskøer og sikkert mer.
      Hvorfor myndighetene gjør så lite? Kan det være fordi statskassen håver inn skatter og avgifter også på dette mølet?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg