Kan 4×4 få oss opp fra sofaen?

I Debatten på NRK forleden snakket man om trening og fysisk aktivitet i folkehelse sammenheng. Professor og kollega Eivind Wang fortalte om 4×4 (mao intervalltrening) og antydet at dette burde være grunnlaget for at de 80% av oss som sitter stille, bør komme igang. Han avfeide temmelig bryskt podcast og nettbasert trening som useriøst. I mer enn 15 år har 4×4 trening blitt dokumenter som effektiv trening i alt fra toppidrett til rekonvalesens etter hjerte-infarkt. Men det er samtidig blitt dokumentert at å gå 20 minutter daglig pluss noe styrke-øvelelser gir stor helsegevinst for de fleste. Intervalltrening for 60 år gamle sofaslitere er utopi.
Professoren avfeide styrketrening med å si «at vi blir sterkere i musklene, og det er det». Vel, det i seg selv er bra for oss og hva vi greier å gjøre. Men flere studier viser at systematisk styrketrening, forlenger livet, forebygger mange livsstilssykdommer.

Hva annet lærte denne debatten oss? Jo, at vi ikke er kommet lenger enn at en professor i medisin (mann) arrogant kan avfeie en personlig trener og coach (ung kvinne) med at det hun driver med er useriøst og totalt uvirksomt. Budskapet til Catrine Collins var ganske enkelt at fysisk aktivitet er viktig for helsen vår og at det enkleste ofte er det beste. I en travel (kvinne)hverdag kan øvelser under veiledning fra personlig trener online være akkurat det lille som får henne opp av sofaen mellom barnepass og full jobb. Eller fra vårt ståsted som pensjonister kanskje det lille som gjør at vi tar noen øvelser i stedet for å våge oss ut i sprengkulde og glatte veier. Det jeg prøver å si er at man må leve ganske isolert i sin professorboble for å tro at veien til folkehelse via fysisk aktivitet bare går ved 4×4 trening minimum to timer i uka. Her er rett og slett det beste blitt det godes fiende, jeg synker heller ned i sofaen med en god bok før jeg kaster meg ut i intervalltrening a la 4×4.

Professoren sa at all trening må være vitenskapelig basert og at 4×4 er dokumentert i flere publikasjoner å øke den fysiske formen, studier som han til dels selv har vært med på. Han hoppet glatt over de studiene som viser at litt er bedre enn ingenting og at vi opprettholde form og helse bare ved å bevege oss regelmessig, gjerne med å ta i litt ekstra på tur i motbakker. Catrine Collins bekreftet også at hun baserer seg på veletablert og akseptert kunnskap når hun gir treningsråd. Forøvrig greidde hun å beholde roen og fatningen selv etter professorens til dels ufine angrep.

Dette innlegget er skrevet av Thor-Øistein og Ragnhild sammen etter at vi ble rimelig oppbrakt over vår kollegas behandling av sine meddebattanter, i særdeleshet hun som bedriver treningsveiledning online.

10 kommentarer
    1. Godt sagt👍🏼 dermed basta💪🏼 kommenterer deres innlegg og ikke debatten, hvilken dag var dette?

    2. Helt enig med dere. Jeg ble også litt sjokkert over arrogansen. Og jeg liker å tro at det faktisk hjelper med LITT trening også. Bedre enn ingenting. Jeg går tur med hunden tre ganger om dagen. Det hjelper, liker jeg å tro. Takk for fint innlegg🙏🏻

    3. For et fint innlegg! Det handler ikke om den spesifikke treningsformen i det store bildet. Det er fokuset på å komme seg opp av sofaen og i bevegelse. Som trener for så mange ulike individer over år har jeg vært vitne til at for avansert tankegang om trening og helse gjør vondt verre. Det er betryggende å lese alle sine tanker etter Debatten. Det har vekket reaksjoner og forhåpentligvis en aha opplevelse på hvor viktig all aktivitet er! Takk for støtte og gode ord. Jeg ble tatt på senga på direkten, men sett i ettertid er jeg glad jeg stilte. For reaksjonene har veid opp for å bli «angrepet» midt i beste sendetid på feil grunnlag. Jeg er stolt av å trene så mange som jeg gjør online. For jeg vet det gjør en forskjell. Heier på dere 🙂

    4. Flott innlegg. Jeg er en av de som trener online med Catrine og det har gjort en stor forskjell for meg. Jeg vil påstå ut fra mitt ståsted som mosjonist, at hennes timer er supre når det gjelder intensitet og oppbygging. Og litt må da være bedre enn ingenting.

    5. Leser med stor interesse bloggen deres. Alder er spennende, det er fysisk aktivitet også. Dere har helt rett. All aktivitet er bedre enn ingen aktivitet, og for eldre gjelder det å utnyttet alle muligheter. Muskelstyrke er en ferskvare hos oss som har bikket 80, her bør vi alle oppmuntres. Arrogante kolleger finnes det flere av, dessverre!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg