Mens vi venter, avsnitt 2 og Ingeborg Moræus Hanssen.

Ingeborg er Kinodirektør emerita, forfatter og “enkefru”. Hun skriver, holder foredrag og er mye på “nettet”. De første årene etter at hun ble pensjonist, skrev og sa hun mye om livets tristesse. Ingen spurte og ingen brydde seg, fikk jeg inntrykk av. Men så har det skjedd ting. Jeg leser henne med glede og jeg hørte henne i Universitetes gamle festsal i vinter. Hun formidler på en flott måte gleden og utfordringen ved å være gammel. Mye er annerledes og spesielt dette året (2020). Etter forsøksvis å hedre Ingeborg (2 år yngre enn meg), har jeg lyst til å se litt nærmere hvordan livet arter seg akkurat nå for vår lille familie, dvs Ragnhild og meg.

Vi er selvsagt lojale og lever etter påbud og anbefalinger. Vi er mye inne, men har heldigvis utsikt mot store fine trær og Akerselva. Hunden Pia krever og får ute-turer, noen korte og gjerne en lengre i skogen hver dag. Vi handler dagligvarer når det er lite folk i butikken og sulter ikke. Ellers er det flott at yngre naboer bryr seg. “Har dere det bra, er det noe vi kan hjelpe til med ? Bare si ifra!”.

Ingeborg skriver at vi aldri skal slutte med ting vi har likt og gjøre og fremdeles får til, om enn på en noe annerledes måte. Kanskje til kjedsommelighet snakker jeg om skogsturene våre. Igår kjørte vi til Ski og gikk 2 timer i skog hvor far hadde drift. Vi så myrer som var grøftet og hvor furuskogen kom flott opp. Vi kom gjennom homogen tett granskog. Undres på om ikke far lot denne plante for 50-60 år siden? Bror min (79 år), Ragnhild og jeg hadde en oppbyggelig tur. Vi tok selvsagt alle mulige tiltak mot mulig smitte.

Jeg har virkelig sans for at våre helsemyndigheter anbefaler å gå tur og fra tid til annen sier de skogstur. Jeg har også tidligere skrevet om Japanske forskere som mener å kunne vise at byfolk som  ett par ganger eller mer i måneden er i skogen, har bedre mental og fysisk helse enn kontrollgruppen. De mente også at dette delvis kunne skyldes stoffer som trærne avsondrer. Selv immunsystemet skulle la seg påvirke positivt. Hvorvidt disse funn lar seg reprodusere, kan jeg ikke gå god for. Uansett, tur i skogen i disse dager er sikkert bra for oss!

Ja, hva venter vi på? De fleste håper vel på en normalisering av livet. Om dette tar noen måneder eller kanskje ett år, strides de vise om. I mellomtiden leser og leser vi, ser på Nettflix og andre strømmetjenester og bruker mobilen masse, og så er det den friske luften da. Vi får heller  utsette kafé-treffet med vennene våre.

Hilsen Thor-Øistein

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg