Vi fortsetter å la oss lure

Forleden fikk jeg et tilbud i postkassen som det skulle være umulig å si nei takk til. Et brev adressert til meg som starter med “et spesialtilbud til deg, Ragnhild”, og som lover meg både en lav introduksjonspris og gratis gaver på kjøpet. Jeg må innrømme at det irriterer meg grenseløst å få slike tilbud, men jeg vet jo at det er helt uproblematisk for produsenter og markedsførere å finne ut at jeg er en kvinne som nærmer meg 80 og bruke mitt navn og adresse til å markedsføre ulike produkter. Denne gangen var det kosttilskuddet VitaePro som lovet meg mindre tretthet, bedre immunforsvar (!) og god effekt på muskler og ledd. Alt dette effekter som er viktige for kvinner (og menn) i min alder. Det er bare en hake ved denne “vidunderpillen” – ingen av effektene er dokumentert ved bruk av kosttilskuddet.

Nå er det kanskje urettferdig å henge ut VitaePro, det bugner av annonser for ulike kosttilskudd som skal gjøre livet lettere for oss. Idrettsstjerner og godtroende eldre mennesker får sikkert godt betalt for å stå frem i aviser og blader og fortelle om den fantastiske effekten disse midlene har. VitaePro er imidlertid spesielt aktive i sin markedsføring og sender nå altså “personlige” brev med gode tilbud. Jeg har også blitt oppringt av dem så jeg burde føle meg spesielt godt tatt vare på.

Hva er det så VitaePro inneholder?

De viktigste innholdsstoffene er flere typer antioxydanter (olivenoljepolyfenoler, Astaxanthin, Lutein og Zeaxanthin), Omega-3-fettsyrer og vitaminene B12, C og D, og Selen. Dessuten og Boswellia serrata som bidrar til “å holde leddene komfortable”. Jeg vil jo gjerne ha komfortable ledd, men Boswellia? Heldigvis er det liten sjanse for at jeg skulle være gravid, men Boswellia kan interagere med andre legemidler og være skadelig – spesielt for gravide. Selv om et produkt er naturlig er det ikke nødvendigvis ufarlig, knfr gullregn, giftslørsopp og revebjelle (digitalis) for å nevne noen.

Hvorfor kosttilskudd?

Ved et balansert kosthold som inneholder mye frukt og grønnsaker, grove kornprodukter og fisk får vi i oss alt vi trenger av næringsstoffer. Så er det noen som ikke vil spise fisk – da kan en teskje tran eller annen olje som dekker behovet for omega-3-fettstoffene være viktig tilskudd. Betydningen av omega-3 for hjertehelse er godt dokumentert, men vi vet lite om omega-3 i en blanding med naturproduktet Botswella og vitaminer. Innholdet av vitaminene B12 og C er vanskelig å forstå. Dette er vannløslige vitaminer, så direkte skadelig er det ikke – blir det for mye av dem bare skilles de ut med urinen. Hvis det foreligger B12-mangel derimot, må vitaminet erstattes, men ikke i en VitaePro-tablett. Det skal et ekstremt dårlig kosthold til her til lands for at det skal foreligge vitamin C-mangel – såpass mye C-vitamin får vi i oss med et veldig vanlig kosthold som også inneholder f.eks. frukt og poteter.

Det er bare dokumentert effekt av de enkelte næringsstoffene i VitaePro hver for seg – ikke samlet. Og det er slett ikke sikkert, og i hvert fall ikke dokumentert, at essensielle fettsyrer og vitaminer virker på samme måten når de gis i en pille i motsetning til i naturlig form i maten. Noe av “dokumentasjonen”  VitaePro viser til, er lite tillitvekkende og kontrollen av kosttilskudd fra myndighetenes side er mangelfull.

Den eneste indikasjonen for tilskudd er manglende matlyst og mulighet for å få i seg næring. Da kan det være en ide å dosere kosttilskuddene etter behov hver for seg og ikke i en ikke dokumentert blanding. Vitamintilskudd ved dokumentert mangel. Men de som produserer og selger kosttilskudd tjener store penger på at vi forbrukere stoler blindt på flerfargede annonser og tror på det som sies – at akkurat dette tilskuddet vil gi deg et friskere og bedre liv. Vi fortsetter å la oss lure – og markedskreftene rår.

Hilsen Ragnhild som heldigvis er glad i fisk og grønnsaker

2 kommentarer
    1. Veldig bra artikkel. Det finnes snart flere kosttilskudd enn medisiner på apoteket. Markedsført på en måte som at du lever dårligere og dør tidligere hvis du ikke bruker disse.

      De må jo tjene godt som har kapital til de enorme markedsføringstiltakene som finnes overalt.

      Et allsidig kosthold, frisk luft og daglig mosjon fungerer nok mye bedre.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg