Gammel,,,hode og hjerte på rett plass?

Når vi blir eldre, blir vi nødvendigvis klokere? Vi velger å tro det selv. Har vi et varmere hjerte og føler mer omsorg for andre? Svaret blir vel det samme.

I det nye storting er snittalderen 10 år lavere enn for noen år siden, nå ca 45 år. Det er ingen representanter over 70 år og 3 er eldre enn 65 år. Jeg diskuterte dette med en jevnaldrende kollega for ett par uker siden. Han syntes dette var greit, “vi hadde oppnådd alt vi ønsket oss og hadde ikke mer å bidra med”. Jeg hevdet at det ikke dreide seg om det. Kanskje vi litt eldre kunne bidra med litt om det fremtidige samfunn generelt. Vi har da nok utfordringer uteom eldreomsorgen.

Alle de store partiene ble senest ifjor enige om at mindreårige flyktninger skulle gis midlertidig flyktningstatus. Dvs. hvis de norske myndigheter betrakter det trygt skal del de hjemsendes når de blir 18 år. Dette uansett om hvor godt de har blitt integrert i det norske samfunnet. Hva har dett endt opp med ? Jo, mer enn 150 unge, hovedsakelig gutter fra Afganistan har rømt fra Norge i redsel for å bli sendt tilbake. Vi ikke hvor de er i verden nå, men Ihverfall ikke i Afganistan. Partiene er nå enige om at dette er er uheldig. Jeg vil bruke mye sterkere ord. De vil nå endre dette. Neste storting vil gi barna vanlig flyktningstatus med vanlige rettigheter. Så,kommer for meg et springende punkt. Man foreslår at det opprettes lokale omsorgs sentre i Afganistan. Det sies ikke noe om omfanget og budsjett. I lang tid har vi hørt om at det som monner best er hjelp i nærområdene, men budsjett omfanget sies det ikke noe nærmere om . Så langt har det ikke vært imponerende. Kan vi stole på det nå? Men når først galt har skjedd med de som har midlertidig opphold, bør vi la de få bli i Norge. Det er mer  enn hjerteskjærende å sende de som fremdeles er  her, ut mot deres vilje. Så får vi starte med blanke ark neste år.

En slik sak er viktigere for meg nå enn mange av de såkalte eldre utfordringene nå. Hadde jeg sittet på tinget, skulle jeg latt meg høre.

Hilsen en opprørt Thor-Øistein som nå egentlig bare følger opp gårsdagens Ragnhild.

 

 

3 kommentarer
    1. Du har min fulle støtte Thor-Øistein. Eldre (på tinget og ellers) skal ikke bare være opptatt av “eldresaker” , det også, men de/vi burde/kan bidra med klokskap. For noe klokskap kommer det faktisk ut av levd liv. Det kan det til sine tider være nyttig å ha med som ballast også i generelle politiske spørsmål som f.eks. i spørsmålet om en meningsløs “hjemsendelse” av barn og ungdom som har begynt å bli integrert og funnet seg til rette i et nytt land. Jeg skulle som deg, også gjerne latt meg høre på tinget og slett ikke bare om eldres problemer, men “seniorliv” kan kanskje være en talerstol?

    2. Her har du min fulle støtte Thor-Øistein. Eldre (på tinget og ellers) skal ikke bare være opptatt av “eldresaker” , det også, men de/vi burde/kan bidra med klokskap. For noe klokskap kommer det faktisk ut av levd liv. Det kan det til sine tider være nyttig å ha med som ballast også i generelle politiske spørsmål som f.eks. i spørsmålet om en meningsløs “hjemsendelse” av barn og ungdom som faktisk har begynt å bli integrert og funnet seg til rette i et nytt land. Jeg skulle som deg, også gjerne latt meg høre på tinget og slett ikke bare om eldres problemer, men “seniorliv” kan kanskje være en talerstol?

    3. Åh, så sant så sant! Jeg synes det er grusomt å sende ungdommer tilbake til utryggheten, der de kom fra.. De som har fått seg arbeid her, trives og er et gode for Norge. Vi trenger flere i arbeid!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg