Bestefar og damer på skitur i fjellet.

Menn som trener på ski eller jogger smiler ikke.

For endel år siden husker jeg en velskrevet artikkel i Aftenposten som spurte: “Har du noengang sett en smilende jogger?”. Senere har det blitt historier om menn på ski som roper ” gamle kjerringer og små barn ut av skiløypa”. Ja, dette har jeg observert selv og som ivrig mosjonist i alle år har jeg fra tid til annen vært temmelig flau. Jeg er heldig og tross alderen (81 år) nesten like mye ute i skog og fjell som i gamle dager. Jeg har på følelsen av at jeg går like fort som for 40 år siden— det tar bare mye lengre tid!!

Hva opplever så en aldrende skiløper i fjellet nå om dagen??

Vi er nå på Norefjell på hytta som vi lot bygge for 50 år siden. Nydelig vær, masse snø og silkeføre og lav sol. Ragnhild (76 år), bestemor og jeg var selvsagt ute. Gode ski, passelig med klær og liten sekk med solbærsaft og Kvikk lunsj. I første motbakken tok vi igjen to damer, ca 50 år. De glapp med skiene og etter Hei,Hei fra meg, kom det, ” vi glipper og vi glir ikke, hva kan det være?”. Selv om vi ser at vi har en treningseffekt av skituren, så var det helt greit med en hyggelig pause. Damene var fra Sørøya i Finmark og vi fikk etter hvert en god prat om mye, men mest om at en hadde arvet sønnens skøyteski. Mange vet ikke at disse skiene er stive og ikke egner seg til vanlig skitur i diagonal skitur. 10 minutter senere, gammel venninne med nytt kne—- og det er  mange rehabiliterings utfordringer som jeg fikk ta del i. Halv time senere sjokolade-pause. Mor med 11 åring som klager over ising under skiene. Det ble lang artig prat med 2 som egentlig var fra Bosnia. Men dette var ikke alt. Moderne skibindinger er ikke helt greie i mange kuldegrader. Fortvilet, vakker kvinne som viste seg komme fra Costa Rica, sto med en ski i hånden og trengte hjelp. Enda en hyggelig prat og etterhvert fikk vi støvlen festet i bindingen.

Og hva så?

Mange av oss begynnende gamlinger klager over at lite skjer rundt oss. En slik dag som dette kan selvsagt ha noe md tilfeldigheter å gjøre. Men litt blid, ro, og kanskje litt nysgjerrighet, kan nok åpne for kontakt med nye mennesker. Skituren tok lengre tid enn vanlig og vi ble ikke særlig svette på ryggen denne gangen. Vi synes det var greit idag,

Hilsen Thor-Øistein som kanskje treffer noen på tur imorgen også

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg