April er tiden for kontraster

Den siste delen av mitt yrkesliv tilbrakte jeg som overlege på Voksentoppen, et lite barnesykehus for barn med allergier, atopisk eksem, astma og kroniske lungesykdommer. Sykehuset ble grunnlagt i begynnelsen av 1970-årene av Professor Kjell Aas og et vesentlig kjennetegn var tverrfaglig samarbeid. Tidlig på 70-tallet var det ingen selvfølge at alle var på fornavn og at alt pasientarbeid var teamarbeid, mindre kontroversielt var det på 90-tallet da jeg kom tilbake dit. Nå er mange av dem jeg samarbeidet med på Voksentoppen pensjonister, og en del av oss møtes hver fjerde uke til lunsj og mimring. Betegnende er det at vi fortsatt er et tverrfaglig team bestående av sykepleiere, laboratoriesykepleier, sosionom, psykolog, fysioterapeut, kontormedarbeider og lege. Alle som er Vokentopp-pensjonist er velkommen til våre sammenkomster, men vi er bare kvinner som møtes, også nokså typisk. Selve Voksentoppen slik jeg kjente det ble for kostbart for Helseregionen og er nå bare en mikroskopisk del av Barneklinikken på Rikshospitalet på Gaustad. Som det skrevet står, det er en tid for alt.

Nå til kontrastene

Sist gang vi møttes var torsdag før palmesøndag, samme dag som Thor-Øistein og jeg reiste på fjellet. Som vanlig hadde vi en hyggelig lunsj og mye å snakke om, slett ikke bare gamle dager. Merkelig nok, selv om vårt felleskap var rundt jobben vår har vi mer enn nok av tidstypiske samtaleemner. Litt forskjellige er vi, men det gjør bare samtalene mer spennende. Dette kommer vi til å fortsette med, og vi vet om flere vordende pensjonister som gjerne vil være sammen med oss når den tid kommer.

Det å treffe gamle kolleger er verdifullt for meg og jeg prøver å ikke gå glipp av disse møtene. Som det går frem av bildet var det riktig så vårlig og vi satt ute og spiste! Sasmme kveld kjørte vi altså opp på Norefjell og her er det vinter. Riktignok strålende sol, men kuldegrader om nettene. Så kontrastene er store – nå går vi på ski og avslutter vinteren mens våren venter hjemme i byen.

Hilsen Ragnhild som nå godt kan avslutte vinteren og satse på vår og sommer

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg