Jul blir det i år også

Så er alle de tradisjonelle juleforberedelsene i gang. Juleskinken ligger i lake og skal kokes den 21.desember og bokgavene til barn og barnebarn lille julaften er innpakket. Mandag blir det baking med et utvalg døtre og barnebarn og så blir det å lage sild. Kjersti og jeg har laget pølser og om jeg skal si det selv, de ble “best ever”.

Nå er det tredje søndag i advent og de to gamle koser seg i fred og ro etter en veldig hyggelig førjulsmiddag med Petter, tre barnebarn og to meget aktive oldebarn på snart 5 og 3 år. Lille julaften skal bli som den pleier, men vi forbereder i rolige former. Syv uker i sofaen med benet opp har lært meg noe om hvor deilig det er å ta det helt med ro, så får tingene gå som de går.

Hvorfor holder vi på og styrer med disse juleforberedelsene? For min del har det med å opprettholde tradisjoner å gjøre. Akkurat slik holdt mor på i sin tid, bare mye mer enn det jeg gjør. Vi bakte berlinerkranser og hjortetakk i alle år, nå baker Kjersti, Karoline og jeg med et utvalg barnebarn berlinerkranser og julebiskotti. Etter bakingen er det rakfisk, tradisjonen tro.

Avisene er fulle av annonser for julegaver. De lokker med priskutt og forteller oss alt vi burde kjøpe, hva som er den perfekte julegaven til ham, henne, tanter og onkler, barn og barnebarn. Kjøpepresset før jul er enormt – og får alle som ikke vil kjøpe og kjøpe til å føle seg mislykket. Vi leser at nordmenn bruker store summer på kalendergaver, altså allerede før julefreden senker seg er det brukt masse penger på disse kalendrene. Jeg må innrømme at jeg har fått en julekalender av Kjersti.  24 små konvolutter med brikker som skal bli til et ferdig puslespill 24  desember. Jeg koser meg med dagens brikker som den ivrige pusler jeg er.

Men tilbake til kjøpepresset. Undersøkelser viser at vi stort sett ikke er så opptatt av gaver. Det folk flest forbinder med julen og gleder seg til er å spise god mat og være sammen med familie og venner. Jeg leste en artikkel for sirka en uke siden, en skribent som har sett seg lei på gavepresset. Hun ville hverken gi eller få gaver i år og det fortalte hun familien gjennom innlegget i avisen. Det er en hyggelig tradisjon å utveksle gaver med sine nære og kjære, men det må ikke resultere i kjøpepress og stress. Stort sett tror jeg de fleste holder gavepresset på et rimelig nivå. Selv om forretningsstanden håper på stor omsetning i forbindelse med julen bør de forstå og innrette seg etter at pengene ikke sitter like løst som før etter prisøkninger og renteheving. Alle de glorete annonsene for alt vi burde kjøpe koster jo også. Lurer på om de lønner seg.

Det er enda en uke igjen til julaften så jeg venter med å ønske dere alle god jul.

Hilsen Ragnhild

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg