Pinse på Bråtane

Det har vært en våt, kald og til dels vindfull pinse her i skjærgården, noe dette bildet representerer. Godt vi har bra med ved – Thor- Øistein mener vi nå fyrer med 20-30 år gamle kubber.

Vi trosset de meget dystre værutsiktene og startet pinseutflukten torsdag – og her er vi fortsatt mandag 2.pinsedag og blir til i morgen. En av de mange fordelene med pensjonistlivet er at vi ikke er avhengige av pinsekøene, og slipper å sitte i bilen og snegle oss nedover E-18 mens det lille som var lovet av bra vær langsomt går over i regnbyger. Vi kunne glede oss over sol og den siste rest av litt snille temperaturer fredag med en snartur på golfbanen uten behov for polvotter og lue.

Vær eller ikke vær, vi har virkelig hatt noen fine Bråtane-dager, til og med noen morgener med utekaffe og fuglesang. Lørdag kom Karoline og Hedda (13) og vi kunne glede oss over å se hvordan Hedda og hennes jevnaldrende tremenninger lekte og moret seg sammen, akkurat som våre barn i sin tid med sine fettere og kusiner. At sjøen neppe holder mer enn 10-11 grader holdt ikke 13-åringene fra å bade gjentatte ganger. For oss “oldiser” er godt å oppleve at verden og generasjonene går videre, ikke så helt annerledes enn det en gang var. Men som sagt, det har vært mye vær og fra søndag ettermiddag var vi igjen alene på hele Bråtane.

Da mor og far drev gartnervirksomhet her frem til starten på 2000-tallet sa mor bestandig at det kunne regne så mye det ville frem til St.Hans. Så nå gleder vi oss over at plenen er gjødslet, rosene og rhododendronen har fått ny jord og kompost og så har det kommet nok vann fra oven til at det forhåpentligvis blir en perfekt blomstring. Plenen er allerede slått mange ganger og ser grønn og frisk ut. Syrinene blomstrer og svarttrosten holder konsert

Litt inneliv er det blitt slik at vi har fått lest noen bøker og jeg kan dyrke kjepphestene mine via aviser, radio og litt TV. Hetsen Lan Marie Berg er utsatt for skremmer meg, men får meg også til å tenke over hvordan jeg selv og andre omtaler meningsmotstandere. Jeg håper og tror virkelig at slike kommentarer hun utsettes for ligger langt unna det jeg kunne tenke meg å komme med. Men det er likevel grunn til å tenke seg om og ikke risikere å gå for person i stedet for sak. Stor takk til Tina Bru som parkerer hetsen med et skikkelig raseriutbrudd i sosiale medier. Og hun har helt rett, en hvit ung mann ville aldri blitt utsatt for det som Lan Marie nå får i kommentarfeltene.

Så nå bare lurer jeg veldig på hvordan oljelobbyen skal kunne vri seg unna Det internasjonale energibyråets rapport om hva som skal til for å begrense den globale oppvarmingen, og det er ikke å fortsette å lete etter mer olje. Det som hittil har kommet fra Norsk olje og gass og regjeringshold er verken imponerende eller særlig oppløftende.

Hilsen Ragnhild som ser optimistisk frem mot litt varmere tider.

 

2 kommentarer
    1. Du prater som om folk hetser Lan Marie uten grunn. Jeg tror ikke du forstår problemet, bunnlinja er at Lan Marie er ansvarlige for den totale ødeleggelsen av Oslo. Jeg kjefter ikke på Lan Marie for moro skyld, jeg synes ikke dette er morsomt. Jeg kjefter på Lan Marie fordi jeg måtte forlate hjemmet mitt og flykte ut av Oslo. Hun ødela hele byen og det er ikke lenger mulig å bo der for nordmenn. Jeg vil ikke bo i en ødelagt og livsfarlig ghetto. Derfor får Lan Marie kjeft, dette dreier seg ikke om meninger eller noen små feil hun har gjort. Det er mye verre, hun brukte 3000 milliarder av våre skattekroner til å ødelegge hovedstaden vår. Hvis hun ikke fortjener kjeft så fortjener ingen kjeft. Hun er et av de verste menneskene jeg har sett, hun er en aktivist og hun bryr seg ikke om verken nordmenn eller Norge. Og hun kommer til å få mye mer kjeft fremover, folk har bare såvidt varmet opp. Og det fortjener hun. Du er nødt til å spørre deg selv; kan det være mulig at folk har gode grunner til å være sinte og kjefte på Lan? Jeg er så lei av folk som beskytter Lan uansett hva hun gjør. Er det fordi hun er kvinne? Er det fordi hun er utlending og ikke kan kritiseres? Det er ihvertfall idiotiskt. De som fortjener kjeft, får kjeft. Slik er livet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg