Valget,,, og Bacalao

Ja, hva har valget med Bacalao å gjøre? Vel, det blir litt personlig og privat. Etter å sett på valgresultater og kommentarer en stund i går kveld, sovnet jeg heldigvis. Jeg våknet en gang i natt og av alt, så tenkte jeg på kjempegod bacalao vi spiste 2 ganger  i Troms for noen dager siden.

Om det blir Jonas eller Erna spiller neppe så stor rolle. De kommer begge til å få utfordringene med miljø, skole, eldre-omsorg, forskjeller på fattig og rik, innvandring og omstillinger i arbeidslivet i fanget. De vil løse dette noe forskjellig, men jeg tror det går bra, og takk for det! Som andre vil jeg nok bli opptatt av politikernes retorikk, men om det gjør det norske samfunnet varmere eller kaldere er jeg i tvil (kfr Jonas).

Så til Bacalao. Portugiserne fikk norsk klippfisk for mange hundre år side. Bacalao er egentlig navnet på torsk. Man sier at i Portugal har man like Bacalao-retter som dager i året ! En brud må ihvertfall bringe med seg minst 100 Bacalao-oppskrifter for at ekteskapet skal gå bra.

Bacalao på norsk, er den retten de fleste av oss synes er kjempegod. Hovedsakelig består den av utvannet klippfisk, tomatsaus, løk, potet, oliven og olivenolje. Det finnes selvsagt flere varianter av denne såkalte norske utgaven. Til dette kan vi drikke øl, en dram, vin eller vann. Fritt valg.

Så lenge man koser seg med maten, er jeg egentlig trøtt av å snakke om den er sunn eller ikke. Men hvis du først spør, så er nok dette noe av det sunneste vi kan spise.

Hilsen Thor-Øistein

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg