Om å “slite seg ut”.

Igår gikk jeg fra Hammern i Maridalen til Skjærsjødammen. I 1900 var rør lagt fra demningen ned til kraftstasjonen på Hammern. Det ble et svært viktig bidrag  til Oslos strømbehov, og dette fungerer fortsatt med moderne, mer effektive generatorer!

Dette ble grunnen til at jeg tittet nærmere på hva som skjedde i anleggssiden  som startet 1898. Jeg har sett på bilder som viser hopetall av arbeidsfolk, og det var ikke med svære kompliserte anleggsmaskiner. Det var hester og det var noe løfteanordninger. Og det var vel det. 

For 120 år siden var forventet levetid ca 40-45 år. At den ikke var lenger, skyltes nok mye stor barnedødelighet og infeksjonssykdommer som vi ikke hadde noen behandling mot. En stor del av dn norske befolkningen var kroppsarbeidere med 6 dagers arbeidsuke og 10-12 timers arbeidsdag. Ferier var det lite av. Mange slet seg ut og livet ble for mange ikke så langt.

Far var skogbruker og jeg var mye med iskogen fra jeg var ganske liten (fra 1939/1940). Jeg ser fortsatt for meg felling i tømmerskogen med svans (sag), kjøring av stokkene med hest, sjauing på saga med 100 kg på skulderen osv. Høytid for en gutt var bålet ved 12-tiden med mat. Det var svart kaffe kokt på blikkboks, fleskeskiver, potet og brød. For å greie dette arbeidet spiste de 4 ganger så mye (ca 8000 kal.) som kontorarbeidere idag. Det som etter hvert slo meg var at disse kara ikke var å se i skogen etter at de ble 45-50 år. De var utslitte, rygg og bein holdt ikke lenger og ofte var kreftene borte.

Noe av det samme opplevde jeg da jeg vikarierte som distriktslege i Lofoten i 60 årene. Utslitte 50 åringer var ikke noe uvanlig syn.

Men er ikke fysisk aktivitet bra for oss ??  Idag er vel halvparten av befolkingen stillesittende, de blir syke og dør av det ? Svaret er rett og slett, i gamledager slet vi oss ut og idag trenger vi fysisk aktivitet for å holde det hele igang.

1 kommentar
    1. Flott innlegg og til ettertanke
      Vil du ta turen innom meg ?
      En blog basert på egne meninger erfaringer og selvopplevde innlegg.
      Mange gode tilbakemeldinger på min blog og har og hørt at jeg er til inspirasjon for andre blogere.
      Ha en strålende dag og kos deg
      Fra Sissel

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg