Skogstur,, og litt sopp.

Jeg er ikke trygg på hva jeg kan plukke av sopp som er trygg mat. Ragnhild derimot var på sopptur med mor fra hun var liten. Jeg er nå støttemannskap, jeg kan finne veien, bærer sekk og kan i beste fall finne kantareller. 

Jeg har en venn som for 5 år siden slo seg ned på Bjørkelangen, på Eidsverket, en ca 250 år gammel prakt gård. Her arrangeres all verdens tilstelninger, fra bryllup til store møter. Men det var ikke vår agenda. Skogene i Aurskog-Høland er mangfoldige og det er bra med bær og sopp.Vi hadde en pensjonert lektor med som kjentmann på de flotte stiene. Det er en klar regel at man ikke viser frem sine helt spesielle soppsteder og det gjorde ikke han heller.Vi vandret og vandret og han sa, “her pleier jeg finne sopp”, eller ” her er det terreng hvor soppen trives”  Jo da, vi fant sopp, vi hadde en fin pause på en stubbe og vi hadde en flott skogstur i fin vær. Vi avsluttet med suppe på gårdskafeen.

Sopp smaker godt og for meg er stekt sopp i Kviteseid smør topp. Næringsverdien er nok ikke det viktigste selv om det var endel av matauken i gamle dager og under krigen slik jeg husker det.

Kantarellen inneholder 90 prosent vann, B-vitaminer niacin, A-vitamin og noe mineraler, samt litt karbohydrater som gir  bitte-litt kalorier. Men det gir smøret. Det har vært påvist miljøgifter og noe radioaktivitet i sopp, men det er knapt av betydning.

Sopp smaker best nå vi har plukket den selv og den er en del av et godt måltid.Som jeg stadig er inne på, det er helt likegyldig hvor sunn eller ikke sunn et enkelt måltid er, bortsett fra at det smakelig og hyggelig.

Når jeg leser meg opp om sopp, får jeg stor respekt for sopp-kunnskap.Det er årlig folk som dessverre ikke kvalitetssikrer sine sopp funn med tragisk konsekvenser.

For oss ble det en flott tur og deilig panne med sopp.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg