Snø rundt hjørnet!?

Er snøen en glede i seniorårene.?

Den første snøen har kommet. Den ligger helt nord i Nordmarka og mange steder på fjellet. På Sjursjøen og endel andre stedet er det kjørt opp løyper. Ragnhild og jeg gleder oss til å gå på ski igjen, men for å være ærlige, vi er heldige. Vi har fortsatt brukbar balanse og krefter i kroppen til holde oss på beina. Hvis vi faller, greier vi å komme oss opp igjen.

Mange gir opp skigåing.

I en undersøkelse for noen år siden svarte ca 20 prosent av 70 åringene som tidligere hadde gått på ski, at de nå hadde gitt opp det. Hovedgrunnen var redsel for å falle, ikke istand til å komme opp og beinbrudd som konsekvens. Etterhvert har jeg fått noen av de “frafalne skiløperne” ut på ski igjen. Noen har trent litt mer muskelstyrke og noen har kjøpt seg nye turski med bindinger som er lette å få opp når vi faller. Bindinger som lar seg lett åpne med fingrene er tingen. Bindinger som krever kraftig trykk med staven er umulige. Når vi begynner å bli usikre på om bremseplogen i utforbakkene er tilstrekkelig, så velger vi selvsagt flatt terreng. Det finner vi de fleste steder og hva er vel bedre enn fjellvidda.?

Hvorfor i all verden bør vi ut på ski?

Det har jeg jeg ikke ett enkelt, godt svar på. Jeg må igjen være personlig. Er det et par kuldegrader, fine løyper, sola skinner og vi har hyggelig selskap, da har jeg en barnlig  glede av en skitur. Og da er vi ved poenget, er vi istand til å fortsette med ting som har gledet oss hele livet, så la oss fortsette med det. Det blir kortere turer, vi er forsiktige i det som måtte være nedoverbakker. Jeg pleier å si at jeg tror jeg går like raskt som i gamledager,,,,, men det tar bare litt lengre tid. Apropos glede, jeg har noen venner ( 80-85 år) som har vært på alpinski hele livet og fortsetter med store elegante svinger ned bakkene. Det er nok for de få,, men det er mulig

Snø og is som en plage !

Jeg skal ikke underslå at vi etterhvert som årene går er snømåking, glatte veier og is på trappa en plage. Tursko med pigger evt pigger til å dette på skoene er tingen. Kjøp gjerne de ekstra lange piggene som en del sportsbutikker har. Kommet det nysnø på isen så piggene ikke når ned, er det likevel all grunn til forsiktighet.

Hilsen Thor-Øistein som aldri gir seg!.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg