Gammeldoktern på Podcast.

Podcast var var til å begynne mest for ungdommen, trodde jeg. Men etter som tiden går, er det på veg til å bli noe for alle. Stadig i kontakt med folk, selv i “vår alder”, som har hørt på nyttige og artige podcast programmer.

Sofie Louise og Fetisha gjorde ekstremt mye av seg i den korte perioden de var under NRK paraplyen. De har mange hundre tusen følgere. Vi eldre er ikke målgruppen og jeg gidder ikke sette meg inn i hva slags budskap de har til de unge. Nok om det.

Jeg er heldig som kjenner noen som brenner for å få folk til  å komme seg ut av stolen. Kollega Ole Petter Hjelle har arbeidet som hjerneforsker, men ble etterhvert fastlege og allmennpraktiker. For et par år siden stengte han kontordøra og startet sammen med flere andre selskapet Naardic. Dette selskapet har et treningskonsept for interaktiv trening på TV for hjemmebruk. Mads Kaggestad, tidligere proffsyklist og kommentator i TV2 har også arbeidet med å trene “folk flest” i grupper. Dette var en fin  ballast å ha med seg da de startet Podcasten “Hjernesterk”

Konseptet for “Hjernesterk” er å presentere programmer som inspirerer folk til et aktiv liv, uansett hvor de er i livsfasen. Det har blitt om trening i graviditeten  til aktivitet for gamlinger og mye annet. Det har klart slått godt an. I forrige måned var det omlag 25 000 unike brukere og 80 000 avspillinger. Ole Petter og Mads inviterte meg til et program hvor vi skulle ta opp endel aspekter ved seniorlivet. Vi har jo den utfordringen at ca to tredjedeler av oss beveger oss for lite. De siste årene har jeg etter beste evne prøvd å fortelle om hvor lite det egentlig skal til for å få glede av å bevege seg litt ekstra. Vi vet idag at 15-20 minutter spasertur daglig, husarbeid, gå litt trapper osv, er gunstig for helsa. Dessuten kjennes det godt i etterkant. Dette og mye mer, snakket vi om.

Moderne Media stiller til disposisjon møterom og opptaksutstyr og der satt vi i profesjonelle omgivelser. Jeg tror det ble brukbart og programmet vårt blir lagt ut om noen dager. Det blir artig med tilbakemeldinger.

Hilsen Thor-Øistein som fortsatt er glad for utfordringer.

2 kommentarer
    1. oi, dette må jeg få ta del i å høre mer om. Takk for innlegget🙏🏃‍♀️🤸

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg