Musikk i en krigstid

For noen dager siden satt jeg i Oslo Domkirke og gråt. Bakgrunnen for at jeg satt der var at jeg som Røde Korsfrivillig hjalp til under en konsert for sykehjemsbeboere. Konserten er hvert år i oktober og arrangeres av Eli Helland med band og sponses av Domkirken, Sykehjemsetaten og Røde Kors. Det er godt å se hvordan ansatte ved Oslos sykehjem får med rullestolpasienter og andre med bevegelseshemninger og andre problemer til konsert i Domkirken og det er en glede å kunne være litt til hjelp. Men det var ikke grunnen til at jeg gråt. Til slutt i konserten ble Birgitte Grimstad, kjent visesanger på 88 år introdusert og hun sang den uhyre sterke og følelsestunge sangen Herr President, en fransk sang oversatt av Andre Bjercke og fremført igjen og igjen av Birgitte Grimstad. Da hun denne torsdag formiddag, i Oslo Domkirke fremførte Herr President, da gråt jeg og flere med meg.

Jeg vil sitere de to siste versene og tenke på hvor meningsløst det er når vi mennesker hater hverandre og tilintetgjør hverandre, hvor meningsløst det som nå skjer i Ukraina og i Gaza er.

“Som tigger vil jeg gå

på veiene i riket.

og der vil jeg predike

for store og for små:

Si nei til dette hat

som krigens lov vil vil fordre

Nekt blankt å lystre ordre:

Bli aldri mer soldat.

 

Herr President: Om blod

har De nå talt for meget

De bør gi deres eget

for slik apostel-tro

Men tar de meg, så meld

til hæren at jeg bare

kan skytes uten fare-

jeg skyter ikke selv.

Med krig i Ukraina og i Israel/Palestina er det naturlig at alle medier er fulle av det som skjer og at mer hverdagslige nyheter kommer i bakgrunnen. Det er kanskje forståelig at Dagsrevyen i går åpnet med en 10 minutters reportasje om en sliten skistjerne som ikke orker mer og legger opp. Vi må kanskje godta at ikke alt skal handle om krig. Likevel føles det underlig å tenke på hvilke astronomiske forskjeller det er på livene til skistjernene som sutrer og barna som drepes med fullt overlegg i Gaza. Israel har lov til å forsvare seg heter det og slik avler vold mer vold. Blodhevn som våre forfedre vikingene bedrev på tusentallet er fortsatt i full sving og slik eskalerer det. Skal denne galskapen aldri stoppe?

Denne bloggen skulle egentlig handlet om et foredrag om kreftgåten ved Jarle Breivik, det får bli en annen gang.

Hilsen Ragnhild

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg