06.04.2015

Hvorfor vil jeg blogge om seniorlivet? Jeg vil prøve å vise et liv som er annerledes enn livet før pensjonsalderen, men ikke desto mindre et liv. Jeg er 73 år, men inni meg lever fortsatt 18-åringen med stor appetitt på livet. Jeg har lyst til å dele små og store gleder, små og store sorger og de helt vanlige hverdagene. Hva har livet å by på etter 70? Veldig mye, men det er viktig å gripe fatt i det. De siste 10 årene har jeg vært smertelig klar over at jeg ikke tilhører noen målgruppe. De fleste målgrupper slutter ved 60 – noen strekker seg til 65 år. Jeg kan svare på diverse spørreskjema, men når det kommer til hvor gammel er du, er det sjelden eller aldri spørsmål om høyere alder enn 65 +. Er det ikke merkelig at vi ikke engang er målgruppe for pene klær – vi som kanskje har tid og råd til pene klær? Men når jeg ser på modellene for de samme klærne forstår jeg jo hvorfor jeg ikke er målgruppe, med mine rynker og litt sigende kroppsfasong. Når det kommer til reiser, til og med seniorreiser, er de som fronter reisene i reklamen ikke en dag over 60 (hvis de da ikke har gjennomgått utstrakt ansikts- og annen løfting).

På denne bloggen vil jeg skrive om hvordan jeg prøver å leve et aktivt liv ved å bruke tips og råd jeg har samlet gjennom et langt yrkesliv, og ikke minst gjennom samliv med en mann som følger nøye med på forskning om eldre og gamle. Nå er det forresten blitt et fy-ord å være gammel – det brukes eufemismer av typen eldre, godt voksen, over sin første (eller annen) ungdom osv. Jeg håper faktisk at jeg skal bli gammel, dvs over 75 år etter nyere definisjoner. Mannen min er gammel – han er 79, men også i ham lever en høyst oppegående noen-og-tyve-åring.

Hvordan ønsker jeg å leve livet mitt de neste årene?

1. Jeg vil ikke slutte å gjøre ting jeg alltid har likt å gjøre som for eksempel å gå på ski, selv om jeg er livredd for å falle.

2. Jeg vil prøve å lære meg et nytt språk selv om det er kjempevanskelig og jeg sliter med det.

3. Jeg vil prøve å være LITT til nytte for andre

4. Jeg vil være sammen med mine nærmeste, venner og familie

5. Jeg vil fortsatt nyte å ha TID til alt jeg ikke hadde tid til som yrkesaktiv

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg